Онлайн бумът по време на пандемията от коронавируса и нарастващите приходи от реклама насърчиха силно Google през последното тримесечие. Приходите са нараснали с една трета до 75,3 млрд. долара, както обяви компанията майка на Google Alphabet във вторник вечерта. Анализаторите очакваха до 72 млрд. долара, предава Bloomberg.
Печалбата през последното тримесечие се е увеличила с 35% до 20,6 млрд. долара. Това е четвъртата поредна рекордна печалба. За цялата 2021 г. печалбата почти се удвои и достигна 76 млрд. долара. Приходите възлизат на 258 млрд. долара, което е с цели 41% повече на годишна база.
Данните бяха добре приети на Wall Street: в следборсовата търговия акциите поскъпнаха с около 8%. В резултат на това и книжата на конкурентите - включително Meta, преди това Facebook, Twitter и Snap - също поскъпнаха.
„Благодарение на обширните ни инвестиции в изкуствения интелект хората и компаниите имат изключителни преживявания с най-важните ни продукти", заяви главният изпълнителен директор на групата Сундар Пичай. През четвъртото тримесечие рекламният и облачният бизнес отбелязаха силен ръст - каза той. Собствените смартфони на компанията, наречени Pixel, също отбелязаха рекорд по продажби „въпреки затрудненията в доставките", каза Пичай.
Силен рекламен бизнес
Основният бизнес на Google се развива силно: приходите от реклама се увеличиха с една трета до 61,2 млрд. долара. През третото тримесечие те растат още повече - с 41%.
Наред с другото Google се възползва от факта, че много хора прекарват повече време в интернет и пазаруват там по време на пандемията. Никоя друга компания в света не продава толкова реклами в интернет, колкото Google. Компанията се възползва и от факта, че много хора работят в офиса и от дома си заради пандемията.
Някои наблюдатели обясняват по-бавното увеличение през последното тримесечие с по-силната конкуренция. По време на пандемията компании като Amazon и ByteDance със своята видео услуга TikTok също се опитват да откраднат повече приходи от реклама за сметка на Google. Основният конкурент на рекламния пазар - Meta - ще обяви финансовите си резултати в сряда (2 февруари).
От началото на пандемията Google компенсира спада на приходите от рекламата на търговците на дребно, като привлича все повече търговци да продават стоки в нейната услуга за пазаруване и да пускат реклами на продукти при търсене. Дори по време на празничното тримесечие, когато случаите с омикрон щама рязко нараснаха, потребителите продължиха да разчитат на услугите за онлайн пазаруване и пътуване, кликайки върху тези реклами.
„Сега се връщат повече бюджети", казва Андрю Бун, анализатор в JMP Securities, след публикуването на резултатите. „Google се възползва от тази тенденция“, допълва той.
Рекламите на търговците на дребно са допринесли най-много за растежа на Google, заяви главният оперативен директор Филип Шиндлер пред инвеститорите по време на разговора. През четвъртото тримесечие YouTube стартира нова инициатива за пазаруване с някои от своите млади създатели на съдържание – звезди.
„Продължаваме да правим пробиви в отблокирането на бюджетите на телевизионните марки", каза Шиндлер по време на разговора с инвеститорите.
Наблюдателите очакват конкуренцията да се засили през следващите години. Рекламният бизнес все още доминира в резултатите на Google, пише Джоана О'Конъл от американската фирма за анализи Forrester. „Не е ясно обаче дали растежът му е устойчив. Бордът на директорите не направи ясно изявление дали очаква резултатите от този мащаб да продължат“, посочва тя.
По-специално платформата за видеоклипове YouTube отново постигна високи приходи през 2021 г. и сега има 15 милиарда гледания дневно. Със собствената си платформа за кратки видеоклипове, наречена YouTube Shorts, Google иска да забави успеха на TikTok.
По време на пандемията Google е сключила партньорство с канадския доставчик Shopify, който се смята за своеобразен „анти-Amazon". Благодарение на Shopify малките и средните предприятия могат да създадат свой собствен онлайн магазин само с няколко кликвания.
Загубата в бизнеса с облака
Докато основният рекламен бизнес донесе сериозна печалба, другите две големи подразделения в империята на Google записаха загуби през 2021 г.: бизнесът с облаци и така наречените „други залози". Google иска да разшири тези области, отчасти поради натиска на инвеститорите да диверсифицира повече своя бизнес модел.
Финансовият директор на Alphabet Рут Порат отбеляза силен ръст в облачния бизнес по време на разговора с анализаторите: приходите са се увеличили с 45% до 5,5 млрд. долара през последното тримесечие. Въпреки това крайният резултат е загуба от 890 млн. долара - главно поради скъпи инвестиции.
„Бизнесът с облачни услуги се развива добре и маржовете на облачните услуги се подобряват", хвали тенденцията Каролин Бел от управителя на активи Aegon. Alphabet е „една от най-привлекателните акции на американския пазар", казва още тя. Сега Google е третият по големина доставчик на облачни услуги след Amazon и Microsoft. Но конкурентите ѝ също се възползваха от оживлението в бизнеса с данни през 2021 г.
Третата сфера на дейност, „други залози", в която са включени иновативни сфери на дейност като самоуправляващи се автомобили и безпилотни дронове за доставки, се представи слабо през последното тримесечие.
Въпреки че приходите в сегмента на облачните услуги нараснаха, а загубите се свиха, картината в този сегмент е различна: приходите от „други залози" спаднаха до 181 млн. долара през последното тримесечие, а загубите нараснаха до 1,4 млрд. долара.
Политически заплахи
В разговора с анализаторите сравнително бегло бе спомената външна заплаха за позицията на Google: съдебните дела и критиките от страна на политиците. „Най-големите предизвикателства за Alphabet идват от регулаторната страна, както в САЩ, така и в Европа", предупреждава Мико Рипати, портфолио мениджър в DNB Asset Management.
Например Парламентът на ЕС възнамерява в бъдеще да регулира по-строго всички големи технологични компании. В САЩ срещу Google са заведени многобройни антитръстови искове, за да се прекъсне господството на групата. Такава е и заявената от политиците от двете партии в Конгреса на САЩ позиция.
Ако бъде приет нов законопроект на американския сенатор Майк Лий (републиканец), Google ще трябва да продаде подразделението си за рекламни технологии. Планът е подкрепен и от сенатора демократ Ейми Клобучар, която председателства антитръстовата комисия.
Във вторник главният изпълнителен директор на Alphabet Пичай заяви, че е призовал Конгреса да не бърза със законодателството, предупреждавайки за „непредвидени последици". Според него Конгресът трябва да регулира по-скоро областите, в които има съгласие, като например защитата на децата онлайн. В противен случай „американската конкурентоспособност би могла да бъде увредена, тъй като само американските компании ще бъдат поставени в неизгодно положение".
Все още не е ясно дали спорните законодателни инициативи ще срещнат широко одобрение. Във всеки случай акционерите на Google трябва да са доволни от последните резултати на компанията. Нетната печалба се покачи до 20,6 млрд. долара, или 30,69 долара на акция, в сравнение с прогнозата от 27,35 долара на акция, заяви Alphabet във вторник в изявление. Концернът обяви сплит на акциите си с 1:20. Това ще направи книжата по-лесни за търговия, след като наскоро цената им беше над 2750 долара. Apple и Tesla вече осъществиха подобен сплит през 2020 г.