„Добре дошли, добре дошли!“, водачът на срещата Филип маха от мястото си във виртуална конферентна зала, където носи зелена тениска и седи зад бюро, пише редакторът на Bloomberg Парми Олсън, разказвайки за презентацията, направена от Meta Platforms. Намирам се в централата на Reality Labs на Facebook в Бърлингейм, Калифорния, пише тя, носейки очила Quest 2, разработени от Meta Platforms. Филип е в друга стая, където анимационният му аватар прескача към друго място, използвайки бутон на виртуалното му табло.
„Може би забеляза, че когато смених мястото си, започна да ме чуваш малко по-силно и малко по-близо до лявото ти ухо“, казва той, значително по-силно и по-отляво на мен в сравнение с преди. Аз също си сменям мястото.
„Така е“, отговарям.
„Виждаш ли!“, отвръща Филип. „Сега ти звучиш една идея по-далече“.
Този хитър аудио трик е част от представянето, което Facebook и нейната компания майка Meta Platforms правят пред служители, за да ги запалят по метавселената – виртуален свят, който според Марк Зукърбърг е следващият етап в историята на интернет. Въпреки че този свят почти сигурно ще бъде част от бъдещето, той вероятно няма да е място за работни срещи.
В Horizon Workrooms, където аватарите си общуват, може да се „пише“ върху виртуална бяла дъска, а Филип може да споделя екрана си, за да показва PowerPoint презентация. Дори може да се смени обстановката с хижа на брега на езеро и има празно място на стената, на което може да поставя лого на компания. Аватарът може и да стане от мястото си и да „застане“ до бялата дъска.
Това е важно, казва Филип, защото ако аз стоя отпред, всички останали се чувстват като публика. „Това наистина помага за потапящото изживяване“, допълва той.
Това абстрактно понятие за потапяне е ключов лост при продажбата на идеята. „Как помагаме на бизнеса да създаде завладяващо присъствие, независимо къде се намирате?“, пита Ейд Аджай, който наскоро е започнал да ръководи усилията за продажба на технологии за виртуална конферентна зала на работодатели. Той използва думата „потапящ“ осем пъти в 30-минутния разговор.
Запитан дали собственият му екип ползва Workrooms, Аджай казва, че го ползва от време на време. Той е по-ефективен от Zoom, тъй като създаването и разглеждането на документи във виртуална реалност „създава по-завладяващо и ангажиращо изживяване“, казва той, без да уточнява.
След демонстрацията и разговора с Аджай се борех, пише авторката, да разбера как потапянето с моите колеги би било по-полезно от нормален видео разговор. За начало очилата бяха тежки и зуумването водеше до присвиване на стомаха. Представител на Facebook казва, че на седмичните срещи колегите му свалят очилата си на всеки 30 минути за почивка на очите и главата. Потапянето има своите граници.
Всъщност много компании за виртуална реалност дори не се срещат в тази среда за работни срещи, коментира Маршал Мошер, главен изпълнителен директор на стартъпа за виртуална реалност Vestigo. Те предпочитат Zoom или старомодните телефонни разговори. Изглежда, че истинската стойност на виртуалната реалност за работодателите е използването ѝ за изграждане на по-здрави отношения чрез забавления, игри или обучения.