MrBeast е най-голямата YouTube звезда в света. Но истинският му източник на пари не е създаването на популярни видеоклипове, а шоколад, пише Bloomberg.
Компанията на MrBeast – Beast Industries, е с мажоритарен собственик Feastables – бизнес за шоколад, който генерира около 250 млн. долара приходи от продажби през миналата година и над 20 млн. долара печалба, сочат документи, изпратени до потенциални инвеститори. През същия период медийният бизнес на MrBeast, който включва канала му в YouTube и неговото риалити шоу в Prime Video на Amazon, реализира подобни приходи от продажби, но загуби почти 80 млн. долара.
MrBeast, чието истинско име е Джими Доналдсън, прекара последните няколко години, използвайки славата си в YouTube и други социални мрежи, за да изгради бизнес, който няма нищо общо с медиите. В допълнение към Feastables, Beast Industries е акционер в бранда за закуски Lunchly и е собственик на Viewstats – софтуерна фирма, която продава дигитални инструменти на други създатели на съдържание.
За да финансира тези бизнеси, Beast Industries е набрала повече от 450 млн. долара през последните четири години, твърдят източници, запознати с миналите кръгове на финансиране. Сега компанията се стреми да набере още няколкостотин милиона долара, показват документите, които предоставят данни за ефективността за първите три тримесечия на 2024 г. и прогнози за последните три месеца на годината и в бъдеще. Целта е да разшири наличните си подразделения и да се насочи в няколко нови области, включително видеоигри, напитки и уелнес.
Миналата година Alpha Wave, инвестиционна фирма с връзки с Обединените арабски емирства, поведе кръг от серия C за 300 млн. долара, който оцени Beast Industries на около 5 млрд. долара, спрямо приблизително 1,5 млрд. долара няколко месеца по-рано, твърдят източници, запознати с условията – сериозна оценка за компания, която записа загуби в три поредни години, включително близо 60 млн. долара през 2024 г. В подкаста The Colin & Samir Show през януари MrBeast отбеляза, че мащабирането на бизнеса е „много, много трудно“.
Но Beast Industries има необичайно предимство – тя е изградена около една от най-големите знаменитости в света. Представянето пред инвеститорите позиционира MrBeast като втория човек с най-много последователи в социалните мрежи, нареждайки се само след футболната звезда Кристиано Роналдо. За някои инвеститори звездното влияние на MrBeast вероятно ще направи бизнеса по-привлекателен от средностатистическия стартъп. Сред компаниите, основани от него, Beast Industries вече се нарежда като една от най-високо оценените, редим с Rare Beauty на Селена Гомес и Skims на Ким Кардашиян.
Доналдсън започва да публикува в YouTube, когато е на 11 години, като се снима как играе видео игри като Call of Duty и Minecraft. Години по-късно, след като прекарва безброй часове в изучаване на това какви типове видеа работят най-добре в платформата, той в крайна сметка напуска колежа и превръща YouTube в своя постоянна работа.
Не след дълго MrBeast става особено популярен сред младите зрители, като организира мащабни каскади и раздава награди. Сега той генерира милиарди гледания годишно в няколко канала в YouTube.
В родния си щат Северна Каролина MrBeast е изградил компания със стотици служители, включително 200, които работят по продукциите му. Екстравагантните видеа не са евтини. Тъй като всяко от тях обичайно включва уникално предизвикателство, екипът на MrBeast непрекъснато пътува до отдалечени места и издига сложни нови декори. Средно един клип в канала на MrBeast в момента струва между 3 и 4 млн. долара, твърдят източници, запознати с финансите на компанията.
Възстановяването на огромните производствени бюджети не е лесно. Един канал не може да спечели толкова много пари в YouTube, особено когато публикува само по няколко видеа на месец. За да издигне развлекателния си бизнес на следващо ниво, MrBeast се обръща към големи стрийминг услуги с идея за телевизионно шоу. В крайна сметка Amazon плаща на MrBeast около 100 млн. долара, за продуцира първия сезон на Beast Games – една от най-скъпите сделки в историята на риалити телевизията.