Компанията майка на Google – Alphabet, oтчете приходи за четвъртото тримесечие, които не изпълниха очакванията на анализаторите, след като растежът на звеното за облачни услуги се е забавил. Това засили притесненията на инвеститорите относно милиардите, които компанията харчи за изкуствен интелект (AI), пише Bloomberg.
Тримесечните приходи от продажби, без да се включват партньорските плащания, са достигнали 81,6 млрд. долара, обяви Alphabet. Анализатори прогнозираха 82,8 млрд. долара, сочат данни, събрани от Bloomberg. Цената на акциите се понижи с повече от 9% по време на следборсовата търговия.
Alphabet обяви, че капиталовите ѝ разходи за 2025 г. ще бъдат 75 млрд. долара, а това значително надхвърля очакваните 57,9 млрд. долара. Инвестицията „директно стимулира приходите“, защото помага на клиентите, коментира главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай по време на разговора с инвеститорите.
Звеното за облачни услуги на този етап е ясен индикатор за това как AI бумът допринася за приходите от продажби на компанията. Стартъпите се превръщат в клиенти, защото се нуждаят от повече изчислителна мощ за работата си, но не толкова бързо, колкото се очакваше. Приходите от продажби са достигнали 12 млрд. долара през периода до 31 декември, разминавайки се с прогнозата. Google Cloud все още се нарежда след Amazon.com и Microsoft по размер и Пичай коментира, че Google трябва да продължи да инвестира в облака, за да „гарантираме, че можем да се справим с увеличаването на клиентското търсене“.
Стойността на книжата спадна до 187,12 долара по време на следборсовата търговия, след като по-рано приключи сесията на ниво от 206,38 долара. От началото на годината тя е записала ръст от 9%.
Инвеститорите призоваха Alphabet да докаже, че поддържа инерцията на своите бизнеси, тъй като харчи повече за изкуствен интелект, а конкуренцията на този пазар се засилва. Китайският AI стартъп DeepSeek изненада Силициевата долина миналия месец, когато заяви, че е създал мощен модел с изкуствен интелект на част от цената за конкурентните модели от САЩ. По време на разговора си с анализаторите Пичай нарече DeepSeek “огромен екип“, но каза, че моделите на Google също се отличават с ефективност.
И все пак моделът на DeepSeek е отворен за ползване, а този на Google струва пари, което поражда опасения, че предимствата ѝ в AI и търсачките могат „значително да намалеят“ тази година, коментира старши анализаторът на Emarketer Евелин Мичъл-Улф.
Нетната печалба за тримесечието е 2,15 долара на акция, докато Wall Street очакваше 2,13 долара на акция.
Резултати на подразделенията
Рекламите в търсачката са донесли приходи от продажби за 54 млрд. долара, надминавайки леко очакванията на анализаторите. Google отдавна доминира пазара, но отскоро е под заплахата както от AI конкуренти, така и от антимонополните регулатори.
През август американски съдия отсъди, че Google е монополизирала пазара на търсачки чрез незаконни сделки. Министерството на правосъдието и група от щати също така обвиняват Google, че е нарушила антимонополните закони за технология, ползвана за покупка и продажба на реклами в сайтове, което е засегнало медии и рекламодатели в процеса. И по двата случая се очаква да има развръзка през 2025 г.
YouTube отчете приходи за 10,5 млрд. долара, което надхвърли очакванията на анализаторите за 10,2 млрд. долара. При разговора си с инвеститорите главният бизнес директор Филип Шиндлер заяви, че ранната инвестиция на YouTube в подкасти, които са били популярни при изборите в САЩ и които са увеличи рекламните приходи, се отплаща.
Звеното Other Bets (Други залози), което включва редица футуристични бизнеси на компанията, Verily и Waymo, е генерирало приходи за 400 млн. долара, което се оказа доста под прогнозата за 592 млн. долара. Alphabet агресивно разширява Waymo, която наскоро обяви планове за тестове на автономните си коли в 10 нови града през 2025 г.