Даниел Ек дава нов тласък на Spotify Technology. Преди две години листнатата в САЩ компания за музикален стрийминг беше изправена пред критики от инвеститора активист ValueAct Capital Management и затъна в съкращения на работни места и загуба. Оттогава пазарната капитализация на Spotify скочи четворно до 92 млрд. долара, а генеративният изкуствен интелект (AI) може да ѝ даде шанс за още по-голямо увеличение. AI обаче е и причината, поради която групата е на кръстопът, пише Карън Куок в коментар за Ройтерс.
През 2023 г. брутната печалба на Spotify беше 26% от приходите. През трите месеца до края на септември – последните налични данни – този дял за първи път нарасна до 30%. Анализатори очакват свободният паричен поток да се увеличи до 13% от оборота през 2024 г. спрямо 5% през 2023 г., показват данни на Visible Alpha.
Част от това се дължи на факта, че Ек повиши цените на абонаментите, без броят на потребителите да спадне. Spotify също така промени своята структура на плащане. Част от тези действия, като насърчаването на потребителите да плащат за функции, които са заключени, са въведени до голяма степен, защото могат да бъдат въведени. Други, като това да се предлагат по-ниски цени на клиентите за достъп само до каталози с песни и аудиокниги, помагат на маржовете.
В момента 70% от всяко увеличение в долари на абонаментната цена на Spotify отива за звукозаписните компании, казват анализаторите на Macquaire. Аудиокнигите и подкастите помагат на Ек да задържи повече средства, спечелени от потребителите и рекламодателите, вместо да плаща отчисления на музикалните лейбъли.
Ек може да въведе и допълнителни подобрения. Мегазвезди като Тейлър Суифт не получават пълния си дял от приходите от стрийминг, когато феновете им си пускат техни песни. Spotify ползва част от приходите, за да субсидира кръстосано част от по-малко популярните изпълнители. В замяна на новия модел на ценообразуване, който може да насочи повече пари към по-големите изпълнители, Spotify може да успее да сключи по-добри сделки със звукозаписните компании на тези изпълнители и може би да накара числата да проработят, като таксува повече потребителите, за да имат ранен достъп до новоиздадена музика.
Генеративният изкуствен интелект дава дори повече обещания. Spotify може да използва по-евтини изпълнители, за да записва музика, която се въвежда в автоматизиран модел, а това води до по-привлекателни общи плейлисти за места като Starbucks или студиа за йога. Стриймовете, генерирани от големи звукозаписни компании като Sony, са спаднали до 74% от общите през 2023 г., което е под дела от 88% от 2016 г., посочват от Macquaire.
Представете си, че тези двигатели могат да помогнат на Spotify да увеличи маржа на свободния си паричен поток до 20% до 2027 г. – 3 процентни пункта повече от очакваното от анализаторите. При 23 млрд. долара приходи, очаквани към тази дата, пазарната капитализация на Spotify ще бъде 125 млрд. долара.
Все пак AI носи рискове. Universal Music си партнира с YouTube, за да разгледа и генерираните от AI звуци. Стартъпи като Suno AI могат да създадат цели песни за секунди от прости текстови подкани. Ако бариерите на входа за стриймърите намалеят твърде много, приятният звук в Spotify може да не остане така приятен.