Бумът на изкуствения интелект (AI) през последните две години до голяма степен беше състезание с двама участници. Google на Alphabet и финансираната от Microsoft OpenAI спечелиха вниманието на клиетите, докато Amazon.com и Meta Platforms също се присъединиха, но на опашката. Като цяло бумът консолидира богатството и властта сред шестте най-големи технологични компании, като повиши пазарните им оценки с 8 трлн. долара от пускането на ChatGPT преди две години. Сега поне една нова компания, която се очерта като аутсайдер, има шанса да оспори техния олигопол, пише Парми Олсън за Bloomberg.
Над 15 млн. души, според говорителка, използват редовно Perplexity AI – „машина за отговори“, която се конкурира с търсачката и рекламния бизнес на Google. Уебсайтът и приложението повишиха стойността си през 2024 г. – от 1 млрд. долара в началото на годината до 9 млрд. долара през декември, когато приключи кръг на финансиране за 500 млн. долара. Основателят на фирмата Аравинд Шринивас е изящен преговарящ, който навлезе дълбоко в мрежата на Силициевата долина, като същевременно разсейва напрежението с конкуренти и критици.
Да се изправиш срещу Google винаги е изглеждало като самоубийствена мисия. Около 90% от онлайн търсенията в световен мащаб се извършват през нейния сайт. След като интегрира ChatGPT преди две години, Bing на Microsoft почти не успя да пробие в пазарния дял на Google, като се сдоби с едва 4% дял. А помните ли Ask Jeeves? Обещаващ стартиращ изкуствен интелект, наречен Neeva, управляван от бивш рекламен директор на Google, приключи работа през 2023 г. Това се случи, след като четири години се опитваше да се конкурира с Google.
Но Perplexity набра много повече пари от Neeva – 913 млн. долара спрямо 77 млн., според PitchBook. А нейните ясни, изчерпателни отговори привличат потребителите, разочаровани от задръстените с реклами резултати на Google, сочат публикации в X, Reddit и други социални мрежи. Засега Perplexity печели пари от абонаменти за 20 долара на месец, генерирайки 30 млрд. долара годишни приходи в рамките на една година. Шринивас също така насочва компанията към основния бизнес на Google – рекламата.
Той залага, че много от тези информационни запитвания ще доведат до решения за покупка, като например запитване за ползите от рибеното масло или най-добрите телевизори за вкъщи. „Близо 80% от търсенията в Google не могат да бъдат монетизирани“, посочва той. „Най-важното е хората да дойдат във вашия сайт, за да задават всякакви въпроси. Ако продължавате да разширявате горната част на фунията, всички конверсии, дори и процентите да са малки, те ще продължат да растат. С други думи, дори повечето търсения в Google да не генерират директно приходи от реклами, те все още са от решаващо значение за запазване на позициите ѝ като търсачка. Хората ще се върнат за търговските си запитвания за продукти и услуги – и ще видят реклами – ако вече имат достатъчно доверие на Google за запитвания като времето, факти и общи познания. Той се обзалага, че същото ще се случи и с Perplexity.
преди 21 часа "...Засега Perplexity печели пари от абонаменти за 20 долара на месец, генерирайки 30 млрд. долара годишни приходи в рамките на една година..." М.а как пък не.Бас държа ,че става дума за 30 милиона долара. отговор Сигнализирай за неуместен коментар