2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция "Икономиката през 2024".
Пазарът на смартфони отдавна достигна зрялост, що се отнася до иновациите. Производителите не успяват да изненадат особено потребителите с нови функции, възможности на камерите и с дизайна. Въпреки множеството премиери през годината те не могат да предложат нещо толкова революционно, с което да развълнуват всички. Последната голяма иновация на този фронт бяха смартфоните със сгъващи се екрани. Тази категория продължава да се развива, но голямата еуфория я няма.
Същевременно на пазара на потребителска електроника се появи една категория, която става все по-любопитна – умните пръстени. До съвсем скоро това беше територия за не толкова познати за масовия потребител брандове, но през 2024 г. на този пазар стъпи и един от добре познатите на всички технологични гиганти: южнокорейската Samsung Electronics.
Кои са основните играчи на пазара на умни пръстени и какво предлагат?
На пазара на умни пръстени, насочени към здравето, има три големи играча – финландската Oura Health, южнокорейската Samsung Electronics и индийската Ultrahuman.
Фокусът на Oura е в повече възможности за следене на съня и предлагането на детайлен анализ на дълбокия, лекия и REM съня. Освен това пръстените ѝ могат да записват данни за тренировки и да изчисляват за какво време потребителят може да се възстанови. Устройствата измерват температурата и следят показатели, свързани с месечния цикъл. Интересното при моделите на Oura е, че сами разбират кога започвате да ходите или тичате, като започват да записват данните за конкретната тренировка. И все пак Oura има много по-малък фокус върху фитнеса от други играчи на пазара. При нея здравните данни са в центъра на вниманието. Те могат да се свалят под формата на доклад и да се споделят с лекар например, въпреки че устройството не е медицинско.
Едно от събитията на годината на този пазар беше навлизането на Samsung в сегмента с нейния Galaxy Ring. Силата на южнокорейския технологичен гигант е в интеграцията на устройството в цялата Galaxy екосистема и работата му със Samsung Health. Подобно на други устройства, Galaxy Ring прави мониторинг на съня и активностите на потребителя.
Третият ключов играч е Ultrahuman, чиито пръстени могат да отчитат повече видове тренировки от Oura Ring например, включително тенис, йога, футбол и баскетбол. Основното предимство на нейните устройства е именно фокусът върху фитнес активностите.
Отвъд това има още няколко компании на пазара, на които си заслужава да обърнем внимание, защото правят по-различен тип умни пръстени – McLear и NFC Ring. Това са пръстени със съвсем различно предназначение. McLear например прави пръстени за разплащания. Те не следят здравни показатели, а се свързват със специално приложение. Основното при тях е, че могат да извършват разплащания с докосване до ПОС терминал например, като целта е самите плащания да се извършват по-бързо и много по-лесно, отколкото с карта.
NFC Ring пък има доста по-минималистичен дизайн и служи предимно за трансфер и споделяне на информация, включително за отключване и заключване на врати.
За кого са умните пръстени?
Пръстените могат да се харесат на потребителите, които не искат умен часовник и търсят нещо по-малко. Освен това не всеки умен часовник е с дизайн, подходящ за по-официални поводи например.
Мнозина пък не обичат да спят с часовник на ръката, но искат да следят част от здравните си показатели през нощта, включително качеството и продължителността на съня си.
На този етап умните пръстени не са толкова малки, че да стоят деликатно на ръката. Това до голяма степен се дължи на факта, че откъм пръста са разположени редица сензори, които измерват и следят показатели денонощно. Може би с времето дизайнът на тези устройства ще се промени, но на този етап не стоят толкова добре на хора с тънки пръсти например.
От гледна точка на функциите умните пръстени са за хора, които искат да се грижат повече за здравето си и да знаят повече за себе си. Тенденцията за все по-ориентирани към здравето потребители се запазва, така че за производителите на този тип устройства все още има място за растеж, особено в нишата с пръстените. Предвид наличието на пръстени, които служат предимно за разплащания, те са по-скоро за потребители, които търсят по-голяма бързина и удобство в този процес.
Колко голям е пазарът на умни пръстени?
По данни на компанията за пазарни проучвания IDC през 2023 г. по света са продадени 880 хил. броя умни пръстени. Абсолютният лидер за периода е Oura, която формира цели 80% от тези продажби. На второ място е Ultrahuman с 12%.
За 2024 г. IDC очаква броят на продадените умни пръстени да достигне 1,7 млн., а през 2028 г. да е 3,2 млн. Средният годишен темп на растеж се предвижда да бъде около 29,5%. За сравнение, през 2023 г. в света бяха продадени 161 млн. умни часовника. До 2028 г. се очаква броят им да достигне 175 млн., при среден годишен темп на растеж от 1,7%.
Пазарът на умни часовници също достига зрялост и потребителите забавят покупките на нови устройства, защото задържат по-дълго старите си, допълва IDC. Компанията вярва, че пазарът на носими устройства вижда в умните часовници потенциален двигател на растежа в следващите години. Въпросът е дали ще успее да го направи, след като функциите на часовниците и пръстените до известна степен се застъпват.
Това означава, че производителите на тези категории устройства ще трябва да потърсят начини да ги разграничат не само от конкуренцията, но и помежду им, за да са сигурни, че дават реална добавена стойност на потребителите.