Министерството на правосъдието на САЩ ще поиска от съда да принуди Google да продаде интернет браузъра си Chrome, съобщава Bloomberg, позовавайки се на запознати с плановете източници.
Министерството също така ще поиска от съдията, който през август отсъди, че Google незаконно е монополизирала пазара на търсачки, да изиска мерки, свързани с изкуствения интелект (AI) и операционната система за мобилни устройства Android, се казва в доклада.
Google контролира начина, по който хората разглеждат интернет, и рекламите, които виждат, отчасти чрез браузъра си Chrome, който обикновено използва търсачката Google, събира информация, важна за рекламния бизнес на компанията, и се смята, че държи около две трети от световния пазар на браузъри.
Министерството на правосъдието е отказало коментар. В изявление на Лий-Ан Мълхоланд, вицепрезидент по регулаторните въпроси на Google, се казва, че Министерството на правосъдието прокарва „радикален дневен ред, който далеч надхвърля правните въпроси по това дело“ и ще навреди на потребителите.
Този ход би бил един от най-агресивните опити на администрацията на Байдън да ограничи това, което твърди, че са монополи на големите технологични компании.
В крайна сметка обаче преизбирането на Доналд Тръмп за президент може да окаже най-голямо влияние върху делото, пише Ройтерс.
Два месеца преди изборите Тръмп заяви, че ще преследва Google за това, което смята за пристрастност към него. Но месец по-късно Тръмп постави под въпрос дали разцепването на компанията е добра идея.
Компанията планира да обжалва, след като окръжният съдия на САЩ Амит Мехта се произнесе окончателно, което вероятно ще стане до август 2025 г. Мехта е насрочил съдебен процес по предложенията за правна защита за април.
Прокурорите бяха предложили редица потенциални средства за правна защита по делото – от прекратяване на ексклузивните споразумения, при които Google плаща милиарди долари годишно на Apple и други компании, за да остане търсачката по подразбиране на таблети и смартфони, до продажба на части от бизнеса си, като Chrome и операционната система Android.
Тъй като пазарният дял на Chrome е толкова голям, той е важен двигател на приходите за Google. В същото време, когато потребителите влизат в Chrome с акаунт в Google, компанията може да предлага по-целенасочени реклами за търсене.
Google твърди, че търсачката е спечелила потребителите с качеството си, като добавя, че е изправена пред силна конкуренция от страна на Amazon и други сайтове и потребителите могат да изберат други търсачки като свои по подразбиране.
Правителството има възможност да реши дали продажбата на Chrome е необходима на по-късна дата, ако някои от другите аспекти на мярката създадат по-конкурентен пазар, се казва в новината на Bloomberg.