IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut

Потребители се оплакват, че популярната финтех услуга не се грижи добре за сигурността

14:40 | 14.10.24 г. 1
Снимка: Betty Laura Zapata/Bloomberg
Снимка: Betty Laura Zapata/Bloomberg

Мъжът твърди, че е помолил Revolut да му покаже изображението, използвано за разрешаване ползването на акаунта на ново устройство. В крайна сметка компанията му казва, че такова не се съхранява в нейната система, така че няма начин да докаже какво са направили измамниците или каква снимка е използвана.

BBC проучва тази очевидна уязвимост и установява, че тя изглежда вече е коригирана.

Джак също така вярва, че фактът, че 137 отделни плащания са били извършени към трима нови получатели в рамките на един час, трябва да предизвика безпокойство у Revolut.

Повечето банки и финансови институции следят сметките на клиентите за необичайна дейност.

„Ако някой изведнъж обработва огромно количество трансакции и тон плащания към нова сметка, това е нещо притеснително и банките обикновено трябва да започнат да разследват част от това поведение“, казва Нина Керкез, специалист по измами в компанията за анализ на данни LexisNexis Risk Solutions.

„[Те трябва] да се обадят на клиентите си, да им изпратят текстово съобщение, да се ангажират по някакъв начин, за да гарантират, че тези трансакции са легитимни“, допълва тя.

Revolut в докладите за престъпления

Миналата година британският национален център за докладване на измами и киберпрестъпления Action Fraud е получил почти 10 хил. доклада за измами, в които е посочена Revolut, сочат данни, предоставени на BBC по законов път. Това е с 2000 повече от Barclays - една от най-големите банки в Обединеното кралство, и двойно повече от Monzo, конкурент с подобен размер на Revolut.

BBC разговаря с осем бивши служители на Revolut, за да се опита да разбере работната култура на компанията. Два проблема се открояват отново и отново – ненаситният апетит на Revolut за растеж и среда под високо напрежение.

„Защитата на Revolut от използване за финансови престъпления винаги е била на заден план спрямо желанието да се пуснат нови продукти и да се накарат съществуващите клиенти да използват повече продукти“, разказва вътрешен човек, който е пожелал да остане анонимен.

Измамите са проблем за всички банки и продължават да са свързани с изтичането на стотици милиони, въпреки че технологията за преодоляването им се подобрява.

За да защитят клиентите, финансовите компании правят допълнителни проверки, но понякога тези стъпки за сигурност могат да попречат на безпроблемното клиентско изживяване.

Revolut твърди, че има „култура на висока производителност“ с „очакване за постигане на добри резултати за клиентите“, както и че всички пускания на нови продукти включват цялостна оценка на риска и процеси на одобрение от управлението.

Тя също така казва, че е „инвестирала сериозно“ в екипа си за предотвратяване на финансови престъпления, който сега съставлява повече от една трета от общата ѝ глобална работна сила.

Без възстановяване на средства

Revolut казва, че не може да коментира случая на Джак, защото той се разглежда от Службата на финансовия омбудсман.

През 2023 г. омбудсманът е получил около 3500 жалби за Revolut, повече от всяка друга банка или фирма за електронни пари.

„[Това] показва, че всъщност Revolut не прави достатъчно, за да действа в тази област“, ​​казва Роб Лили-Джоунс от потребителската група Which?

Той казва, че Which? не препоръчва обработване на големи суми пари през Revolut.

„Те имат опит в невъзстановяването на средства на хора, които са станали жертва на измама или са се оказали в тази невероятно трудна ситуация, [и] във вземане на пари от сметки, дори след докладване на измама“, допълва Лили-Джоунс.

Revolut посочва, че всеки потенциален случай на измама се разследва внимателно, за да може да се оценят пълните обстоятелства и да се вземе най-информираното решение.

По-рано този месец бяха въведени нови правила, за да накарат всички банки и институции за електронни пари да възстановяват разходите на жертвите на измами.

Парите на по-голямата част от жертвите на измама сега ще бъдат възстановени автоматично, до стойност от 85 хил. паунда, като възстановяването ще бъде разделено 50 на 50 между изпращащи и получаващи фирми.

Това може да се окаже скъпо за Revolut.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:40 | 14.10.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още