Мъж, от когото измамници крадат 165 хил. паунда (197 хил. евро) от бизнес акаунта му в Revolut, коментира пред BBC, че смята, че мерките за сигурност на компанията не са успели да предотвратят злоупотребата, пише британската медия. По думите му престъпниците са успели да заобиколят проверката на самоличността, за да получат достъп до акаунта му.
Revolut засега отказва да му върне парите.
BBC установява, че Revolut е посочена в повече доклади за измами през последната финансова година, отколкото всяка друга голяма банка от High Street.
Компанията за електронни пари, която все още не е получила пълен статут на банка, казва, че приема измамите изключително сериозно и че има „сериозен контрол“, за да изпълнява своите законови и регулаторни задължения.
Появата на нов тип банки
Revolut е сред редицата нови дигитални финансови институции, които предлагат всичките си услуги онлайн или чрез приложение – няма клонове, в които да отидете.
Фирмата се разрасна бързо и натрупа повече от 45 млн. клиенти по целия свят, 9 млн. от които са във Великобритания. Тя почти утрои приходите си до 1,8 млрд. паунда през 2023 г. Сметките в Revolut се отварят бързо и предлагат конкурентни валутни курсове в лесно за използване приложение.
Това са характеристиките, които привличат Джак, който управлява международен бизнес и трябва да държи множество различни валути.
Джак, който е пожелал BBC да не използва реалното му име, казва също, че е бил успокоен от функциите за сигурност, които Revolut рекламира.
През февруари Джак е в коуъркинг пространство, когато получава телефонно обаждане от измамник, представящ се за човек от Revolut. Измамникът му казва, че се обажда, защото акаунтът му може да е бил компрометиран, тъй като е ползвал споделен Wi-Fi.
Джак е подмамен да предаде достатъчно информация, за да позволи на измамниците да влязат в акаунта му в Revolut през тяхно устройство. Това означава, че те са можели да видят всичките му предишни трансакции, включително покупката от онлайн магазина Etsy от същата сутрин.
Докато Джак все още е на телефона и говори с измамниците, той получава текстово съобщение от Revolut, което иска от него да потвърди същата сума, която е похарчил сутринта – 21,98 паунда, използвайки шестцифрения си код за сигурност.
Той казва: „Да, това съм аз“ и прочита кода на измамниците.
Това, което Джак не разбира, е, че те са създали свой собствен акаунт, също наречен Etsy, и чрез споделяне на кода, който Revolut му праща, вместо това той разрешава ново плащане към техния фалшив акаунт.
Следват две подобни съобщения за оторизиране на плащания на малки суми към още два фалшиви профила, наречени „Revolut fees” и “Revolut fees care” („Такси за Revolut” и „Обслужване на такси за Revolut” – бел. ред.). Джак одобрява и тях, което означава, че е бил подмамен да вкара трима нови получатели.
Това отваря вратите и хиляди лири започват да изтичат от акаунта му. Когато Джак разбира, че е измамен, той се свързва с Revolut, но няма специална линия за помощ, а само функция за чат някъде дълбоко в приложението.
„Изпратих им съобщение с думите: Бях измамен, моля, замразете акаунта ми“, казва той пред BBC.
Отнема 23 минути, докато се свърже с правилния отдел, който може да замрази сметката, през което време са му отнети 67 хил. паунда. Джак се оказва общо без общо 165 хил. паунда. Той смята, че системите на Revolut са го провалили по няколко начина.
Той вярва, че престъпниците са успели да заобиколят софтуера за разпознаване на лица, за да получат достъп до неговия акаунт на свое устройство. Ако на ново устройство бива настроен акаунт, Revolut иска снимка на собственика за идентификация, което Джак казва, че не е предоставил.