Предложените от министерството на правосъдието на САЩ мерки за справяне с господстващото положение на Google в търсенето могат да отслабят основния ѝ двигател на печалбата и да спрат напредъка в областта на изкуствения интелект, въпреки че окончателният резултат може да се усети след години, твърдят анализатори, цитирани от Ройтерс.
Във вторник министерството заяви, че може да поиска от съдия да принуди Google да се откаже от части от бизнеса си, като браузъра Chrome и операционната система Android, тъй като компанията на Alphabet поддържа незаконен монопол в онлайн търсенето.
Това е само едно от многото потенциални решения, които прокурорите обмислят.
Забраната на Google да събира чувствителни потребителски данни, изискването да предоставя резултатите от търсенето и индексите на конкуренти, позволяването на уебсайтовете да се откажат съдържанието им да се използва за обучение на продукти с изкуствен интелект и изискването Google да докладва на „техническа комисия, назначена от съда“, също са на дневен ред.
Инвеститорите на Alphabet, които станаха свидетели на няколко антимонополни действия срещу компанията, включително решението от понеделник, според което Google трябва да отвори своя магазин за приложения, изпратиха цената на акциите ѝ с 1,5% надолу до 161,86 долара при приключването на борсовата сесия в сряда, след новините от министерството.
Промените, изисквани от властите, нанасят удар в сърцето на интернет империята, която превърна Google в синоним на търсачка и може да намали приходите ѝ, давайки на конкурентите ѝ повече възможности за растеж.
„Предложените мерки за поверителност и натрупване на данни ще дадат на Google избора или да споделя всички данни, които събира, или да спре да събира данни. Тъй като вероятно ще избере първото, това може да подсили конкурентите ѝ и вероятно да създаде нова конкуренция“, коментира Гил Лурия, управляващ директор и старши софтуерен анализатор в D.A. Дейвидсън.
Анализатори предупредиха, че мерките, свързани с изкуствения интелект, могат да нарушат бизнеса на Google, след като той вече е подложен на натиск от стартъпи като OpenAI и базираната на AI търсачка Perplexity.
Очаква се до 2025 г. делът на Google на американския пазар на реклама при търсене да падне под 50% за първи път от повече от десетилетие, твърди компанията за пазарни проучвания eMarketer.
„Последното нещо, от което Google има нужда в момента в по-широката битка с AI, е да се бори с една ръка, вързана на гърба от регулаторите“, посочва анализаторът на Bernstein Марк Шмулик.
Други компании, които вероятно ще спечелят от промените в Google, са играчи в сферата на търсачките като DuckDuckGo и Microsoft Bing, както и AI конкуренти като Meta Platforms и Amazon.
Но някои наблюдатели на индустрията и някои анализатори твърдят, че далеч не е сигурно дали промените – най-големите антимонополни усилия на САЩ от тези срещу Microsoft през 1999 г., ще бъдат приети.
Според Адам Ковачевив, главен изпълнителен директор на Chamber of Progress – търговска група, представляваща технологични компании, случващото се може да произведе заглавия в медиите, но в юридически план може да не се изпълни.
Въпреки това Ръс Моулд, инвестиционен директор в AJ Bell, каза, че този риск е известен отдавна.
„Инвеститорите изглежда не вярват, че принудителното разпадане ще се случи“, казва той.
преди 2 месеца Не четете Инвестор ,това е версия на Жълт Труд заедно с редактора си Бойчо Попов!Бойчо я обясни на читателите си колко години се обжалва едно такова дело ?Ще отговоря вместо теб-5-6 години !Дотогава пазара гледа печалби и развитие на компанията ,те така и Майкрософт щяха да разбиват ама не разбиха нищо ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Пример за платена статия... Гугъл трябваше да бъде разбит отдавна, но в последните десетилетия анти-тръстовите им закони хич не бачкат.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар