Шоуто на Марк Зукърбърг за метавселената се превърна в шоу за изкуствения интелект (AI). Промяната е сполучлива, пише The Wall Street Journal.
Главният изпълнителен директор на Meta Platforms даде старт на годишната конференция за разработчици на компанията, показвайки най-новите ѝ умни очила, които включват технология за виртуална и добавена реалност. Това беше исторически момент, след като през 2014 г. Facebook похарчи 2 млрд. долара, за да придобие производителя на очила с виртуална реалност Oculus. Но бизнесът с виртуална реалност до голяма степен е в застой. Подразделението Reality Labs на Meta, което включва виртуалната реалност, генерира приходи от малко над 2 млрд. долара за 12-те месеца до края на юни – толкова, колкото основният бизнес на компанията с реклама генерира на всеки пет дни.
Но еуфорията около генеративния изкуствен интелект (AI) даде на Зукърбърг друг шанс да оправи имиджа на компанията си, този път без странна промяна в името. Новините, които компанията обяви, включват дигитален асистент, наречен Meta AI, който използва чрез лиценз гласовете на известни актори като Джуди Денч и Кристен Бел. AI е вграден и в най-новия хардуер – умните очила Meta Ray-Ban, които бяха пуснати на пазара в края на миналата година, продават се добре, а скоро ще включват известия за подсещания и възможност за превод на разговори в реално време.
Този напредък може да изглежда скромен в сравнение с усилията на технологичните конкуренти на Meta с мегаголеми капитализации. Преди повече от година Microsoft, Google и Amazon се впуснаха в луда надпревара да предлагат услуги с генеративен AI за неща като интернет търсене и редица корпоративни приложения. Междувременно Apple постави изкуствения интелект в центъра на новите си модели iPhone 16, които тъкмо тръгнаха в продажба. Самият iPhone представлява огромен бизнес, който генерира повече приходи за година от цялата дейност на Meta.
Но Meta все още може да има предимство в предоставянето на генеративен изкуствен интелект на голяма потребителска база. Близо 3,3 млрд. души по целия свят използват ежедневно приложенията на компанията в сравнение с последната глобална база от активни устройства на Apple – 2,2 млрд. И много от AI инструментите на Meta не изискват никаква форма на участие от потребителите, докато по-голямата част от потребителите на Apple трябва да закупят поне iPhone 15, за да могат да използват Apple Intelligence, след като той бъде пуснат официално през следващия месец.
Те изглежда не бързат. Най-новите модели iPhone не се продават особено добре, поне според няколко анализатори, запознати с данните за времето на доставка. Акциите на Apple повишиха стойността си с малко под 3%, откакто компанията представи най-новите си смартфони до към края на септември, а от началото на годината записват около 18% ръст на борсата, изоставайки от S&P 500.
За разлика от тях цената на акциите на Meta се е повишила с над 65% тази година. И това се случва, след като акциите се сринаха през април заради новината, че компанията е увеличила прогнозата за капиталовите си разходи за годината до ниво, равно на разходите на много по-големите конкуренти Google, Microsoft и Amazon.
Това ниво на разходите и годишната оперативна загуба от 16,7 млрд. долара на подразделението Reality Labs едва ли изглеждат подходящи за любимец на инвеститорите. Но 85% от анализаторите препоръчват покупка на акциите на Meta в сравнение със 78% за Alphabet и 68% за Apple, сочат данни на FactSet.
„Продължаваме да смятаме Meta за водеща в AI надпреварата в потребителския интернет сектор“, пише Джъстин Пост от BofA Securities в доклад от миналия месец.
Гил Лурия от D. A. Davidson започна да следи Meta през септември и дава рейтинг за покупка на компанията, отбелязвайки, че вече вижда как AI инвестициите в основния рекламен бизнес на интернет гиганта се отплащат.
Зукърбърг вече не трябва да разчита на изплащането на метавселената.