Илон Мъск е на мисия да създаде нови суперкомпютри. Като главен изпълнителен директор на Tesla и на новия стартъп за изкуствен интелект xAI, технологичният лидер има големи планове за това как изкуственият интелект (AI) може да помогне на бизнеса му, пише CNBC.
През януари той написа в X, че Tesla трябва да се разглежда като компания за AI/роботи, а не като автомобилна компания. Специално разработеният суперкомпютър на Tesla, наречен Dojo, е ключът към тази трансформация. Tesla заяви, че планира да похарчи 500 млн. долара за изграждането на суперкомпютъра в Бъфало, Ню Йорк. Освен това Tesla изгражда друг суперкомпютърен клъстер, наречен Cortex, в централата на компанията в Остин, Тексас.
Dojo ще обработва и обучава AI модели, използвайки големи количества видео и данни, заснети от автомобилите на Tesla. Целта е да се подобри наборът от функции за асистиране на водача, които компанията обединява в т.нар. Autopilot, и в по-стабилната система за самоуправление FSD. Абонаментите за FSD функциите на Tesla струват 99 долара на месец и включват автоматична смяна на лентата, автоматично паркиране и автоматично спиране на светофари и знаци „Стоп“.
„Те са продали над 5 млн. коли. Всеки един от тези автомобили обикновено има по над 8 камери. Като се замислите, че тези коли се движат наоколо, да кажем средно изминават по 10 хил. мили годишно, и предават цялото това видео обратно към Tesla”, коментира Стивън Дикинс, главен технологичен съветник във Futurum Group. „И така, какво могат да направят с този инструмент за обучение? Очевидно могат да развият напълно автономно шофиране и се доближават до този момент“.
Въпреки имената си, нито Autopilot, нито FDS правят превозните средства на Tesla самостоятелни и изискват активен надзор от водача, както компанията посочва в своя уебсайт. В миналото Tesla неколкократно привлече вниманието на регулаторите, които твърдят, че фирмата е рекламирала нереалистични възможности на своите системи Autopilot и FSD. Но постигането на пълна автономия е от решаващо значение за Tesla, чиято изключително висока оценка до голяма степен зависи от пускането на роботаксита на пазара, твърдят някои анализатори.
Компанията отчете слаби данни в последния си финансов отчет и изостана от други автомобилни производители, работещи по технология за автономни превозни средства. Сред тях попадат Waymo, която е собственост на Alphabet и вече има напълно автономни таксита в няколко американски града, Cruise на GM и Zoox на Amazon. В Китай конкурентите включват Didi и Baidu.
Tesla се надява, че Dojo, която Мъск твърди, че изпълнява задачи за Tesla от 2023 г., ще промени това. Събитието на Tesla за роботаксита, първоначално планирано за август, сега се очаква да се случи в началото на октомври.
Dojo може да бъде полезен за обучаване и на хуманоидния робот на Tesla – Optimus, който компанията планира да започне да ползва в заводи от следващата година. Мъск твърди, че Tesla планира да похарчи 10 млрд. долара за изкуствен интелект през тази година.
Освен това Мъск залага, че суперкомпютрите ще движат другото му ново AI начинание – xAI. Милиардерът създаде xAI през 2023 г. с идеята да разработва големи езикови модели и AI продукти като чатбота Grok – алтернатива на ChatGPT на OpenAI.
Въпреки че беше сред основателите на OpenAI, Мъск напусна компанията през 2018 г. и оттогава се превърна в един от най-големите ѝ критици. През юни беше обявено, че xAI ще изгради суперкомпютър в Мемфис, Тенеси, за да обучава Grok. В началото на септември Мъск също така разкри, че част от суперкомпютъра в Мемфис, наречен Colossus, вече работи.