Големите разходи на Amazon.com са за сметка на печалбата, при това в много по-голяма степен в сравнение с всички други компании с мегакапитализация в сектора. В резултат на това акциите на гиганта в онлайн търговията са под натиск, пише Bloomberg.
От обявяването на отчета на Amazon в началото на август представянето на книжата ѝ изостава спрямо това на нейните конкуренти с огромна капитализация. Тогава компанията сигнализира на инвеститорите, че ще даде приоритет на разходите за изчисления за изкуствен интелект. Ходът представлява връщане към инвестиционния режим след период на съкращения на разходите, който доведе до скок на печалбата и помогна за подхранване на ралито, при което цената на акциите скочи повече от двойно спрямо дъното от края на 2022 г.
„Инвеститорите се притесняват, че увеличението на капиталовите разходи ще повлияе на паричните потоци“, посочва Джеймс Абате, главен инвестиционен директор в Centre Asset Management. Акциите на Amazon са склонни да се представят по-добре, когато тя се фокусира върху подобряването на рентабилността, в сравнение с моментите, в които стимулира инвестициите, допълва той.
Връщането към режим на харчене кара инвеститорите да осъзнаят, че значителният период на по-добро представяне на акциите, може да бъде поне на пауза, ако не и да приключи за определен период от време“, посочва Абате. Акциите на Amazon остават с повече от 3% под нивото, на което се търгуваха преди представянето на отчета, в сравнение с ръст от 4% за Bloomberg Magnificent Seven Index за същия период.
Притесненията, че увеличените разходи ще намалят рентабилността, са особено ключови за инвеститорите, като се има предвид, че увеличаването на маржа беше сред основните тенденции, които тласнаха нагоре стойността на акциите на Amazon по време на над 30-процентния пик в началото на юли. Даниел Курнос от Benchmark смята, че тази положителна инерция сега е в риск.
„Съвпадането на определен тайминг на събития може да доведе до все по-голям натиск върху маржовете през следващите няколко тримесечия“, смята Курнос. Това също може да постави „посилен фокус обратно върху печалбата в момент, в който макросредата в най-добрия случай изглежда нестабилна“, пише той в бележка от 2 август.
Макроикономическите условия засягат Amazon по различен начин в сравнение с технологичните ѝ конкуренти, заради микса от предложения на компанията. Комбинацията от търговия на дребно, видео стрийминг, филмов и телевизионен бизнес я отличава, но също така я прави по-уязвима към сътресения в широката икономика. Въпреки че облачното звено AWS остава лъч светлина, по-слабите потребителски настроения в САЩ могат да повлекат надолу търговията на дребно.
„Изглежда, че инвеститорите чакат отстрани, за да получат повече информация за потребителя“, коментира Дейвив Вагнер, портфолио мениджър в Aptus Capital Advisors. „Вероятно затова компанията изостава спрямо някои от другите играчи“.
Инвеститорите може и да са все по-уморени от нарастващите пари в брой на Amazon и системното им невръщане към акционерите. Компанията е един от малкото технологични гиганти с мегакапитализация, които не изплащат дивидент. Освен това далеч не е толкова щедра, колкото по-голямата технологична кохорта, що се отнася до обратните изкупувания на акции.
Въпреки че останалите компании в сектора одобриха обратни изкупувания за десетки до стотици милиарди долари, програмата за 10 млрд. долара на Amazon, която компанията одобри през 2022 г., беше завършена на по-малко от половината в края на юни. Компанията не е завършила обратно изкупуване на акции през последното тримесечие.
Натискът на Amazon да се конкурира за инвеститорски капитал може да е още по-голям сега, когато Meta Platforms, Alphabet и Booking Holdings добавиха дивиденти към обратното си изкупуване, пишат анализатори на Morgan Stanley, водени от Брайън Новак.
Това оставя Amazon само до Tesla сред технологичните компании с мегакапитализация без „влиятелна политика за възвръщаемост на капитала“, пише Новак. „Ако нищо не се промени до края на 2025 г., прогнозираме, че нетните пари в брой на Amazon ще съставляват приблизително 8% от общата ѝ пазарна капитализация“, допълва той.
И все пак има признаци, че инвеститорите се връщат към технологичните акции, на които обърнаха гръб. Сега при спада купуват книжа на Amazon, както и на Nvidia, Microsoft и Apple. Цената на акциите на Amazon нарасна с 11% спрямо последното си дъно от 5 август.
Последният спад на стойността на книжата доведе до оценка на Amazon, равняваща се на около 28 пъти бъдещата печалба – отстъпка спрямо повечето от Великолепната седморка. Само Alphabet има по-нисък коефициент. Това е само лека премия спрямо индекса Nasdaq 100, който се търгува около 26 пъти бъдещите печалби.