Изкуственият интелект (AI) е най-обсъжданата и трансформираща тенденция в момента в дигиталния маркетинг. Технологията обаче не е магическа пръчка - може да автоматизира някои процеси и да предложи персонализация, но истинският маркетинг все още изисква човешка креативност и разбиране на потребителското поведение. Това коментират пред БТА експертите Пламен Миков и Николай Стоянов във връзка с най-новите тенденции в дигиталния маркетинг и отражението им върху бизнеса.
Според Миков (Viral DigitALL) изкуственият интелект променя из основи начина, по който комуникираме с аудиторията си, като предоставя възможности за хиперперсонализация на съдържанието и таргетирането. Чрез технологията се анализират огромни количества данни за потребителските предпочитания и поведение и на базата на тази информация се генерират уникални рекламни послания за всеки отделен клиент. Инструменти като ChatGPT могат да генерират креативни идеи, да пишат статии и публикации в социалните мрежи, да превеждат текстове и дори да съставят имейли.
Дигиталният маркетинг не е просто бъдещето, а настоящето на маркетинга, смята Миков. Той е на мнение, че компаниите, които инвестират в дигитални стратегии и се адаптират към новите технологии, ще бъдат тези, които ще процъфтяват в динамичната и конкурентна бизнес среда.
От своя страна, Стоянов (Effortel) смята, че компаниите, които ще процъфтяват, са тези, които ще заложат на човешката креативност, емпатия и разбиране на нуждите на аудиторията си. Според него технологията е само инструмент - "истинската магия се случва, когато я използваме, за да разказваме истории, които докосват сърцата и умовете на хората".
Миков цитира данни, според които се очаква до 2027 г. глобалните разходи за дигитален маркетинг да достигнат 683,52 млрд. щатски долара, което показва значителен ръст и подчертава нарастващото значение на дигиталните канали за достигане до потребителите. Наред с това компаниите увеличават инвестициите си в дигитална реклама, като се очаква тази тенденция да продължи. Причината е, че дигиталната реклама предлага по-прецизно таргетиране, по-добри възможности за измерване на резултатите и по-висока възвръщаемост на инвестициите в сравнение с традиционните форми на реклама.
Данните показват още, че все по-голяма част от дигиталното взаимодействие се осъществява чрез мобилни устройства, което налага бизнесите да оптимизират своите уебсайтове и маркетингови кампании за мобилни устройства, за да достигнат до потребителите, където и да се намират.
Друга тенденция според двамата експерти са кратките видеа. По думите на Миков платформи като TikTok и Instagram Reels промениха начина, по който консумираме съдържание, като ни направиха по-нетърпеливи и жадни за бързи, визуално атрактивни и забавни послания.
Миков подчертава, че освен изкуствения интелект и кратките видеа, има и други важни тенденции в дигиталния маркетинг. Според него омниканалният маркетинг, който цели да осигури безпроблемно и последователно изживяване на клиентите през всички канали, става все по-важен. Също така фокусът върху поверителността на данните и спазването на GDPR (Общ регламент относно защитата на данните – бел. реп.) се превръщат в приоритет за компаниите, които искат да изградят доверие с потребителите си, обяснява той.
Пламен Миков определя бъдещето на дигиталния маркетинг като "вълнуващо и изпълнено с възможности". По думите му ще видим още по-голяма персонализация на съдържанието, интерактивни формати, които ангажират потребителите на по-дълбоко ниво и все по-голяма интеграция между различните канали и технологии.
Бъдещето на дигиталния маркетинг според Николай Стоянов ще бъде по-малко за технологии и повече за хора. Той не отрича, че изкуственият интелект и другите иновации ще продължат да се развиват, но истинският успех ще зависи от способността за създаване на автентични връзки с потребителите и за предоставяне на стойностно съдържание.