Amazon.com достигна пазарна стойност от 2 трлн. долара за първи път в сряда и стана петата американска компания, която преминава тази граница, след като оптимизмът около изкуствения интелект и възможните намаления на лихвите тази година подкрепиха търсенето на свързани с технологиите акции, предава Ройтерс.
Книжата на компанията поскъпнаха с 3,4% до 192,70 долара, което даде на гиганта в електронната търговия пазарна стойност от над 2 трлн. долара и го постави в клуба на други технологични гиганти като Microsoft, Apple, Nvidia и Alphabet.
Американските борсови индекси постигат силен ръст тази година благодарение на неуморния ентусиазъм около изкуствения интелект, оптимизма около устойчивостта на американската икономика и възможните намаления на лихвените проценти от Федералния резерв. Основните индекси на Wall Street са близо до рекордни нива, движени основно от компаниите с мегапазарна капитализация като Nvidia и Amazon, чиито бъдещи парични потоци биха се възползвали от по-ниските лихви.
Книжата на Amazon, която е част от индекса на сините чипове Dow Jones Industrial Average, са поскъпнали с над 26% тази година. Компанията се нареди на пето място сред американските гиганти по пазарна стойност през февруари, след като Nvidia се изкачи с едно място.
Amazon Web Services е най-големият доставчик на облачни услуги в света, а растежът в подразделението на Amazon се върна след спада миналата година благодарение на все по-силното възприемане на технологии с изкуствен интелект. Компанията инвестира също така в AI стартъпа Anthropic и компанията за роботика Figure в стремежа си да извлече печалба от бума на изкуствения интелект.
В края на миналата година Amazon представи ново поколение чипове, използвани в центрове за данни, които са насочени към приложения за машинно обучение и генеративен изкуствен интелект.
Междувременно стана ясно, че Amazon планира да създаде нов раздел на сайта си, посветен на евтини дрехи и продукти за бита, който ще позволи на китайски продавачи да доставят директно на американските потребители.
Магазинът, обявен на конференция за китайски контрактори в сряда, ще отбележи най-агресивния опит на Amazon до момента да парира нарастващата конкуренция от бързо развиващите се компании в областта на електронната търговия Temu и Shein, които имат връзки с Китай, втората по големина икономика в света, пише CNBC.
Temu и Shein разширяват присъствието си в САЩ през последните години, като привличат все по-голям дял от американските купувачи с ниските цени на дрехите, електрониката, домашните потреби и други продукти.
Магазинът на Amazon ще включва редица небрандирани стоки, много от които на цена под 20 долара, става ясно от презентацията пред продавачи на компанията, видяна от CNBC. Демо версия на раздела включва уред за лицев масаж, гирички и калъфи за телефони наред с други продукти за продажба.
Amazon ще доставя продуктите направо от Китай в САЩ с цел те да стигат до американските купувачи в рамките на от 9 до 11 дни, според презентацията. Преди продавачите на Amazon в Китай разчитаха на услугите за доставка на компанията, наречени Fulfillment by Amazon, за да изпращат стоки до складове в САЩ, преди те да бъдат насочени към клиентите.
Компанията счита, че това ще спести разходи на продавачите на Amazon в Китай и съобщи, че търговците ще могат да пробват новите стоки чрез ограничено производство. Shein използва сходен модел, наречен производство на поискване, като произвежда ограничено количество стоки и увеличава производството, когато търсенето нарасне.
Не е ясно кога Amazon възнамерява да пусне магазина на сайта си, но според презентацията компанията ще започне да приема стоки тази есен.
Китайските търговци съставляват значителен контингент от пазара на Amazon от много години, но компанията възобновява стремежа си да ухажва продавачите там на фона на нарастващата конкуренция. През декември компанията обяви нов „център за иновации“ в Шънджън, популярен технологичен и производствен център, и също така намали таксите, които налага на търговците, продаващи дрехи на цена под 20 долара.
Amazon съобщи през 2023 г., че продуктите, продадени от китайски продавачи на сайта ѝ, са нараснали с над 20% на годишна база, а броят на китайските търговци с обем на продажбите от над 10 млн. долара се е увеличил с 30%.