IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Приложението, което винаги печели битката за вашето внимание

Duolingо използва специална стратегия, за да държи потребителите си ангажирани

07:02 | 24.06.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Тайното оръжие на Duolingo е алгоритъмът му, който тества различни съобщения и ги изпраща в най-добрия за това момент, за да увеличи максимално броя на хората, които ги отварят.

Други компании ви бомбардират със съобщения, които започват да се усещат като спам и могат да станат толкова досадни, че да ви накарат да изключите известията изцяло. Но ако изглежда, че всеки път, когато Duolingo ви изпраща съобщение, то е подготвено специално за вас и се изпраща в прецизно подбран момент, когато е най-вероятно да го кликнете, това е така, защото компанията е помислила за всичко.

Идва два вида известия, които са особено неустоими.

Първото е известно вътрешно като известие за запазване на серията от дни. Изскача на телефона ви, когато остава един час от деня, често с емотикон с аларма. То е персонализирано, непредвидимо, навременно и не съвсем фино. Освен това е умишлено зададено, така че да предизвика ужас от загуба – идея, измислена от легендарните психолози Даниел Канеман и Амос Тверски. Duolingo разбира нещо важно за нашето поведение – искаме да удължим нашите серии, но това, което наистина искаме, е да не ги загубим.

Просто попитайте Джеймс Кларк. Той е успял да продължи серията си Duolingo до 471 дни по време на преход до базовия лагер на връх Еверест тази година.

Той бил толкова изтощен всяка вечер от пътуването си, че едва успявал да мисли трезво, още по-малко да говори на испански. „Наистина не исках да правя Duolingo”, казва Кларк. „Но това, което наистина не исках, беше да загубя поредицата си“. Така видеомонтажистът от Великобритания си купува Wi-Fi карта, за да се обажда на приятелката си и да поддържа серията си. „Най-вече, за да поддържам серията си“, коментира той.

Повечето потребители обичат да запазват уроците си за деня за късно вечер, както Кларк, който често се улавя, че заспива, само за да се събуди в паника заради Duolingo. В Съединените щати най-голям процент от известията се изпращат около 22 ч., а оптималното време за изпращане на известие за урок всъщност е много просто за изчисляване – 24 часа след последния урок.

Но не винаги.

Ашлин Кио е студентка по лингвистика в Шотландия с поредица от 1578 дни в Duolingo. От 40-те езика, предлагани в приложението, тя има опит с най-говорените (испански и френски) и с по-малко популярни (хавайски и шотландски галски). Обикновено използва Duolingo през нощта. Но на 922-рия ден от поредицата си тя взема урок по норвежки рано сутринта, тъй като има планове за същата вечер – да се омъжи.

Вторият тип ефективни известия са такива, каквито Кларк, Кио и зависимите от Duolingo никога не виждат. Наричат се пасивно-агресивни съобщения.

След седмица на неактивност Duolingo разбира посланието и спира да изпраща. Но на седмия ден, преди почивката, приложението опитва поне едно известие: „Тези известия изглежда не работят. Ще спрем да ги изпращаме засега“.

Това работи. Наглър твърди, че това е едно от най-успешните им известия.

Тя знае това, защото Duolingo тества безмилостно всяка функция на продукта, преди тя да бъде разпространена. Дори и няколко думи могат да доведат до малко увеличение на задържането на хората и ангажираността, а тези малки увеличения се комбинират и създават огромна разлика с течение на времето. Да вземем тези две известия:

"Започнете нов навик! Не е твърде късно да научите език през 2020 г."

"Постигнете целите си! Спазете обещанието си, като направите един урок."

Те може да изглеждат сходни, но не са. Първото се представя значително по-добре. Това е така, защото навиците са по-лесни за придържане от целите. Както се оказва, когато Duolingo тества подкани като „включете напомняния за серии“ и „изградете дългосрочен навик с напомняния“, установява, че простото споменаване на думата навик води до 5% подобрение.

Този вид експерименти са необходими, защото степента на трудност за връщането на хората към Duolingo всеки ден е много по-висока, отколкото вероятно подозирате.

„Наистина е лесно хората да бъдат пристрастени към неща като социални мрежи или мобилни игри“, казва Наглър. „Ученето е наистина трудно.“

Всеки, който е запознат с Duolingo, знае, че услугата може да се усеща повече като FarmVille, отколкото като клас по френски. Приложението е заредено с толкова много техники за геймификация, че може да се чудите дали наистина учите чрез леки уроци, странно изглеждащи герои и истории за коне, които отиват на кино.

Но това е смисълът. Сериите и известията са предназначени да ви карат да се връщате. И все пак нямаше да се връщате отново, ако не бяха алгоритмите, десетилетията изследвания и дори AI моделът, наречен Birdbrain, които ви помагат да учите, без да осъзнавате, че учите. Броколите може да имат вкус на сладолед, но все пак трябва да са броколи.

„Има много други приложения, които са по-добри от нас в забавлението, но хората влизат в Duolingo не за забавление, а за да научат нещо“, коментира Божена Паяк, вицепрезидент на компанията. „Ако не научим хората на нещо, те няма да останат при нас. Колкото и забавно да е.”

И независимо колко съобщения получавате от анимационния бухал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:02 | 24.06.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още