Усилията на Apple в изкуствения интелект (AI) са изправени пред големи предизвикателства в Китай - един от най-ключовите пазари за производителя на iPhone – докато Пекин залага на строги правила за модерната технология, пише CNBC.
Несигурният път към Китай се появява в момент, когато пазарният дял на Apple е ерозиран във втората по големина икономика в света от възраждащата се Huawei и други местни играчи на пазара на смартфони, които рекламират своите AI функции.
Apple Intelligence е залогът на компанията от Купертино, която има за цел да пренесе изкуствен интелект в своите устройства. Той разполага с подобрена версия на гласовия асистент Siri, както и с функции, които автоматично организират имейла или транскрибират и обобщават аудиозаписи.
Apple твърди, че Apple Intelligence ще бъде пуснат на американски английски тази есен, а допълнителни езици, функции и платформи се очакват през следващата година. Компанията обаче не разкри нищо относно предлагането на продукти в Китай по време на годишната си конференция за разработчици, на която сподели AI плановете си.
Това вероятно се дължи на строгите правила на Китай за изкуствения интелект, твърдят анализатори пред CNBC, докато Apple се опитва да разбере как да подходи към този сложен пазар.
„Китай е друг свят, що се отнася до AI, предвид регулаторната среда там, така че Китай е голям въпрос след големите новини на Apple от миналата седмица“, коментира Брайън Ма, вицепрезидент по проучванията, свързани с устройства, в IDC.
През последните няколко години Пекин прие различни разпоредби, фокусирани върху области, вариращи от защита на данните до големи езикови модели – масивните набори от данни, които са в основата на приложения като ChatGPT.
Пазарът на AI в Китай е строго регулиран. Някои от правилата включват изисквания за доставчиците на големи езикови модели да получат одобрение за търговска употреба на техните модели. Доставчиците на генеративен AI също така са отговорни за премахването на „незаконно“ съдържание.
AI предизвикателствата на Apple в Китай
Навигирането сред тези правила ще бъде трудно за Apple.
На първо място, някои от функциите на Apple Intelligence са базирани на собствения езиков модел на Apple, който тя ползва какво в своите телефони, така и в сървърите си.
Съгласно китайските правила, Apple вероятно ще трябва да получи одобрение на модела от властите.
Второ, една от най-големите новини този месец беше, че гласовият асистент Siri на Apple ще може да се обръща към ChatGPT на OpenAI за някои заявки. ChatGPT обаче е забранен в Китай, което означава, че Apple ще трябва да намели еквивалентен местен партньор.
Baidu и Alibaba са сред китайските технологични гиганти, които имат свои големи езикови модели и гласови асистенти, което ги прави потенциални партньори на Apple.
Междувременно китайският интернет е силно цензуриран, а регулаторите са притеснени от възможностите на AI услугите да генерират съдържание, което може да се окаже срещу визията или идеологията на Пекин.
Вероятно Apple ще трябва да изгради AI модел на устройствата и AI модел, базиран в облака, който отговаря на местните разпоредби, казва анализаторът на Canalys Никол Пън.
Друга част от уравнението за AI успеха на Apple в Китай, според главния анализатор на CCS Insight Бен Ууд, е компанията да създаде локализирано AI изживяване на своите устройства, което да се хареса на китайските потребители.
„Локализацията на изживяването на Apple Intelligence ще бъде голямо предизвикателство за Apple“, посочва Ууд пред CNBC. „Както при всяко внедряване на технология, има нюанси в начина, по който услугата се доставя, за да се спазват специфичните обичаи, разпоредби и варианти на използване в определена страна.“