Германската индустрия за производство на роботи е по-скептична към настоящата година, отколкото преди, поради слабия вътрешен бизнес.
За 2024 г. се очаква приходите от продажби да достигнат само 16,5 млрд. евро, изтъква Франк Конрад, председател на отдела по роботика и автоматизация в Асоциацията на производителите на машини и съоръжения (VDMA). „Трябваше да намалим наполовина нашата прогноза до плюс два процента ръст на продажбите“, изтъква той, цитиран от Handelsblatt.
Голямото изоставане от миналата година все още осигурява положителен тласък. „Новият бизнес идва предимно от чужбина, където пазарите функционират дори по-стабилно, отколкото в Германия“, изтъква VDMA. През първите четири месеца на 2024 г. входящите поръчки от вътрешния пазар са с 15 процента под нивото от същия период на миналата година – поръчките от чужбина обаче растат 21 на сто.
„Конкуренцията е много силна“, обяснява Конрад.
Много китайски доставчици се разширяват значително на вътрешните си пазари и сега навлизат в Европа. „Тук не говорим за евтини или нискотехнологични продукти – това са сериозни конкуренти“, предупреждава Конрад.
Измерено по отношение на гъстотата на роботите на 10 000 промишлени служители, Германия е на трето място в света през 2022 г. с 415 броя, доста зад Южна Корея (1012 робота) и Сингапур (730 робота), но изпреварва Япония (397 робота) и дори Китай (392 робота).
„Предполагам, че Китай вече ни е настигнал“, коментира Патрик Шварцкопф, управляващ директор на VDMA Robotics and Automation. „Правителството в Пекин има много ясен план за автоматизиране на индустрията“. Смята той. До 2022 г. 52 процента от всички нови индустриални роботи в света ще бъдат инсталирани в Китай, показва прогноза на VDMA.
В Германия повече от 400 компании са представени в Асоциацията по роботика и автоматизация; индустрията има около 67 000 служители. Компанията Kuka е един от лидерите с оборот от около 4 млрд. евро.
Индустрията разчита на нарастваща автоматизация в ежедневието. В частния сектор се предлагат все повече роботи, като например автоматизирани косачки и прахосмукачки. Сега роботиката за професионални услуги също набира скорост.
„В бъдеще ще виждате по-малко минибарове в хотелските стаи“, смята Шварцкопф. „Когато поръчваш нещо, роботът ще дойде, ще подаде звуков сигнал пред вратата и ще извадиш това, което си поръчал: бира или четка за зъби“.
Технологията е налице. „Като цяло това ще получи значителен тласък поради недостига на квалифицирани работници“, добавя Шварцкопф.
Тук индустрията също търси попътен вятър от политиката.
„Ако искаме да поддържаме темпа на Китай, трябва да станем значително по-бързи и по-гъвкави“, подчертава Конрад, ръководител на производителя на специални машини Hahn Automation. „Много изисквания на ЕС парализират до голяма степен индустрията и не насърчават скоростта“, добавя той.
Важното е желанието да се инвестира политически в бъдещи области като горивни клетки или водородни технологии. „Ако не насърчим първите разработки тук, този пазар ще ни подмине“, изтъква Конрад. Той също призова за намаляване на бюрокрацията, за значително по-гъвкави модели на работно време, както и по-добро насърчаване на младите таланти и наемането на квалифицирани работници извън ЕС.
Конкуренцията от Азия предизвиква ценови натиск
Индустрията също усеща забавянето при рентабилността. „Годините след коронавируса – 2021 до 2023 – бяха много продуктивни“, подчерта Конрад.
Това може да се види в инвестициите. През 2023 г. продажбите са се увеличили с 13 процента. В момента обаче пазарът е под ценови натиск.
„Поради засилената конкуренция от Азия, рентабилността със сигурност ще намалее“, прогнозира Конрад.