Технологичните работници трескаво се опитват да се сдобият с нови умения, за да се подготвят за момента, в които всяка компания ще поиска да бъде компания с изкуствен интелект (AI), пише Wall Street Journal.
За да се опитат да направят това, работниците се стараят да преодолеят пропастта между това, което знаят, и това, което ще трябва да знаят, добавяйки нови умения и знания, за да се насочат към тази променяща правилата на играта технология. Междувременно технологичните компании се прекрояват като играчи с изкуствен интелект и се опитват да променят работната си сила, така че тя да е по-компетентна в AI сферата.
„През последните два до три месеца се ръководех от AI структурирана автобиография“, казва Асиф Данани, 31-годишен мъж от Ървайн, Калифорния, който през март е бил съкратен от работата си като технически продуктов мениджър в Amazon.
Данани е бил поканен на редица интервюта за позиции за мениджър на продукти с изкуствен интелект, но в крайна сметка не е получил никакви предложения. Той е работил с големи езикови модели, но преди 2016 г., а оттогава технологията се е променила значително. Освен това не е напълно убеден, че компаниите знаят какво търсят. Същевременно двама различни мениджъри по набирането на кадри са му казали, че пресяват стотици кандидати.
Следващата му стъпка е двуседмичен онлайн тренировъчен лагер за AI от Deep Atlas, който струва 6800 долара. „Изграждането на умения за мен е инвестиция, която си заслужава“, казва той, дори и да не му помага да си намери работа.
Технологичният пазар на труда е в небалансирано състояние. Има търсене на специфичен тип AI таланти от първо ниво, а именно тези, които имат технически познания и опит в работата с големи езикови модели, които дават на чатботовете способността да генерират съдържание. Има компании, които търсят кандидати с тези умения, но няма достатъчно работници, които да са квалифицирани дотолкова.
След това се нареждат всички останали. Хиляди хора бяха съкратени през последните няколко години и много от тези, които останаха без работа, се сблъскват с нови стилове на управление, реорганизации и микросъкращения, докато все повече ресурси се насочват към изкуствения интелекет. Тези работници в момента посещават курсове, посветени на AI, добавят модерни думи към автобиографиите си и се надпреварват в една все по-населена област.
Тони Филипс, съосновател на тренировъчния лагер Deep Atlas, твърди, че е забелязал значително увеличение на нивото на неотложност, което технологичните работници изпитват по отношение на необходимостта от повишаване на уменията. Deep Atlas наскоро добави още пет места към своя AI лагер за обучение.
„Хората започнаха да виждат, че работата им наистина може да е остаряла“, посочва той. „Вероятно няма да бъдете заменен от AI. Ще бъдете заменени от някой, който познава AI и върши вашата работа“, допълва още.
Към декември броят на членовете на LinkedIn, които добавят умения като работа с Copilot и ChatGPT към своите профили, е 142 пъти по-голям от този пред предходната година, според 2024 Work Trend Index на Microsoft и LinkedIn. Проучването също така установи, че обявите за работа в LinkedIn, които споменават AI, получават със 17% повече кандидатури в сравнение с ролите без изкуствен интелект.
Един мениджър по продажбите с повече от десетилетие опит казва, че неговата компания за софтуер като услуга е преминала през няколко реорганизации, по-интензивни прегледи на управлението на ефективността и няколко малки кръга на съкращения. Той кандидатства за работа в OpenAI и Anthropic по-рано тази година, но не е получил отговор от нито една от двете. Той смята, че е трябвало да има специфичен AI опит в продажбите, за да бъде поканен.