Huawei обвновява стратегията си за търговия на дребно и агресивно открива ключови магазини в Китай, като някои от тях са само на хвърлей разстояние от обектите на Apple. Компанията прави всичко това, докато се опитва да си върне водещата позиция в премиум електрониката на най-големия пазар на смартфони в света, предава Ройтерс.
Разположен директно срещу водещия магазин на Apple в Шанхай, наскоро реновираният търговски обект на Huawei се простира на три етажа в известна сграда, обект на архитектурното наследство, в оживения търговски район на финансовия център и включва кафене и фитнес зала.
Huawei отвори четири подобни магазина в големи китайски градове между декември и февруари – агресивен маркетингов ход от страна на компанията, която до голяма степен разчиташе на лицензирани дистрибутори. Тя се възстановява от санкциите на САЩ, наложени през 2019 г., които нанесоха тежки удари на бизнеса ѝ със смартфони в продължение на четири години, докато тя се затрудняваше да си осигури местен доставчик на компоненти.
„Водещият магазин на Huawei е много хубав. Изглежда много по-светъл отвътре в сравнение с Apple Store от другата страна на улицата“, коментира Ейми Чън, 27-годишен физиотерапевт, която е посетила магазина в Шанхай тази седмица, за да премине от iPhone 15 Pro към високия клас Huawei Pura 70 Ultra.
Apple има 47 магазина в континентален Китай. Huawei, която не отвори ключов магазин до 2019 г., сега има 11.
„Смятам, че ще отворят още 20 такива. Тогава потенциално ще настигнат Apple”, твърди Итън Ци от компанията за пазарни проучвания Counterpoint.
Това контрастира ярко на 2021 г., когато лицензирани магазини на компанията бяха затворени в цял Китай поради недостиг на продукти, причинен от санкциите на САЩ.
Оттогава Huawei успя да разработи собствени чипове и представи особено популярни 5G продукти.
„Тъй като Huawei вече успява да достави големи количества и като се има предвид добрият марж на печалбата, които биха могли да осигурят, дистрибуторите отново са склонни да купуват устройства от Huawei”, коментира Ци. „По-рано мнозина не можеха да си набавят запаси и техните 4G устройства не се продаваха добре“.
Huawei активно преговаря с дистрибуторите, рекламирайки над средните за индустрията маржове на печалба от своите телефони и понякога изисква специални клаузи, за да ги превърне в ексклузивни партньори, твърдят двама източници от индустрията.
Повече от 5200 магазина, лицензирани да продават продукти на Huawei, се появиха през първите 10 месеца на 2023 г., като повече от половината от тях са в градове от трето и четвърто ниво, твърди компанията за пазарни проучвания GeoQ. Това помага на Huawei да разшири своята армия от дистрибутори партньори в цялата страна.
Подновените маркетингови усилия пък представляват голямо предизвикателство за Apple, която записа 6,6% спад на продажбите на iPhone в Китай през първото тримесечие до 10,8 млн., сочат данни на IDC. За сравнение, Huawei увеличи своите продажби на смартфони със 110% до 11,7 млн. броя през първото тримесечие и изпревари Apple като производител номер две на смартфони в Китай.
Huawei и Apple не са отговорили на запитванията за коментар.