Платформата за краткосрочно настаняване Booking стана поредният технологичен бизнес, обект на борбата на Европейския съюз срещу пазарната мощ на технологичните фирми, предаде Bloomberg. Това означава, че фирмата има шест месеца, за да се увери, че спазва редица мерки съгласно водещия Закон за цифровите пазари на ЕС, чиято цел е да предотврати злоупотреби с конкуренцията.
След решението „туристите ще започнат да се възползват от по-голям избор, а хотелите ще имат повече възможности за бизнес“, посочва в изявление антитръстовият комисар на ЕС Маргрете Вестагер.
В същото време Европейската комисия помилва бизнеса с реклами на платформата X на Илон Мъск и на TikTok на ByteDance. Онлайн рекламните услуги X Ads и TikTok Ads като такива не се квалифицират като „пазители на входа“, се добавя в становището на ЕС от понеделник. Регулаторните органи на ЕС започнаха и пазарно разследване за това дали останалите услуги на X трябва да бъдат обхванати от Закона за цифровите услуги.
Нормативният акт има за цел да предотврати нарушенията на конкуренцията от страна на технологичните фирми. Той се прилага за дружества със значително въздействие върху пазара на ЕС, с повече от 45 млн. активни месечни потребители и 10 хил. бизнес потребители годишно.
Законът нанася удар в сърцето на бизнес моделите на шест от най-мощните технологични фирми в света, считани за т. нар. цифрови „пазители на входа“. Apple, Microsoft, Meta, Google на Alphabet, Amazon и собственикът на TikTok, ByteDance, са обект на нови изисквания и задължения, целящи да им попречат да злоупотребяват с господстващото си положение.
Според правилата определени платформи ще бъдат обявявани за незаконни, ако предпочитат собствените си услуги пред тези на конкурентите. Наред с други забрани и задължения, на платформите ще бъде забранено да комбинират лични данни в различните си услуги и няма да могат да използват данните, които събират от търговци на трети страни, за да се конкурират с тях.