6. Apple се отказа от проекта си за автомобил
След като през февруари Bloomberg написа, че Apple се отказва от проекта си за кола, инвеститорите приветстваха новината. В крайна сметка това означаваше, че компанията вече няма да инвестира милиарди долари в едно дългосрочно усилие.
Но това решение оставя Apple без голям потенциален източник на средства на хоризонта. Колкото и да е трудно да се създаде електромобил, Apple можеше да взема по 100 хил. долара за такъв продукт. Макар че маржът на печалбата в най-добрия случай щеше да е наистина малък, Apple можеше да получи тласък на продажбите. През последната фискална година приходите ѝ спаднаха с 3 на сто – най-голямото понижение на показателя от 2016 г.
Изоставянето на идеята за автомобила също така повдига опасения, че Apple залага на сигурното, вместо да се впусне в нови категории. Наскоро компанията също така се отказа от собствените си усилия за проектиране и разработка на собствени дисплеи за умни часовници.
Тя все още има различни опции. Например има екипи, които работят по проекти за персонална роботика – поле, което има потенциала да се превърне в „следващото голямо нещо“.
Продажбите на iPhone в Китай се забавиха. Графика: Bloomberg
7. Нишовите Vision Pro
През 2024 г. Apple навлезе в една нова продуктова категория – пазарът на смесена реалност. Очилата Vision Pro, които дебютираха на 2 февруари, впечатлиха експертите и привлякоха ранните потребители на технологията. И все пак това остава продукт за 3500 долара, който е очевидно нишов. Очилата са прекалено тежки за продължително носене, а много софтуерни разработчици се въздържат от разработката на приложения за тях.
Първоначалната визия на главния изпълнителен директор Тим Кук беше да продава чифт леки очила с добавена реалност, които потребителите могат да носят по цял ден. Технологията за такива устройства все още не е готова, така че Apple трябва да направи компромис с по-тромав модел, който смесва добавена и виртуална реалност.
Сега предизвикателството е как Vision Pro да бъдат направени по-леки и по-евтини, така че да се доближават повече до нещо, което потребителите биха купили. Този процес обаче може да отнеме години.
8. Спад на продажбите на таблети
Повече от десетилетие след като iPad стана мигновен хит, много потребители вече не харесват толкова таблетите. Миналата година общите продажби на тези устройства спаднаха до най-ниското си ниво от 2011 г. по данни на IDC. Това не е просто проблем на Apple, разбира се, но компанията беше доминиращ търговец на таблети, отговарящ за близо 40% от продажбите.
Някои потребители се насочиха към по-големи смартфони или се върнаха към лаптопите, но не помогна и фактът, че Apple не пусна нито един нов модел iPad през последната календарна година. Откакто Стив Джобс представи устройството през 2010 г., не е имало подобна суша.
Добрата новина е, че Apple подготвя нови модели iPad. Обновеният iPad Air за първи път ще се предлага в два размера, а Pro моделите ще се сдобият с OLED екрани.
Годишните приходи на Apple записаха най-големия си спад от 2016 г. насам. Графика: Bloomberg
9. Съдебната битка за умните часовници
В рядък ход Apple трябваше да спре да продава версии на своя часовник със сензор за измерване на кислорода в кръвта – резултат от съдебна битка с производителя на медицински изделия Masimo Corp. Часовниците са централна част от звеното за носими устройства, продукти за дома и аксесоари на компанията – бизнес, който генерира повече от 10% от приходите на гиганта за миналата година, или близо 40 млрд. долара.
Въпреки че Apple успя да деактивира функцията и да върне своите часовници на пазара, това беше неудобно съдебно препятствие за компанията, която рядко се сблъсква с подобни проблеми. Загубата на функцията може също така да попречи на усилията на Apple да добави бъдещи функции към часовника, като например такива, които следят за хипертония и сънна апнея.
10. Изтичане на кадри
Текучеството на ръководни кадри е обичайно нещо в Apple и компанията разполага с богат състав от мениджъри. Но производителят на iPhone загуби някои от най-известните си лидери напоследък, особено в своя дизайнерски екип. Сред тях е Барт Андре, най-дългогодишният старши индустриален дизайнер на компанията и един от най-големите притежатели на патенти на Apple. Топ дизайнерите Колин Бърнс, Шота Аояги и Питър Ръсел-Кларк също напуснаха в края на миналата година.
След години на оттеглящи се хора, екипът, ръководен някога от легендарния Джони Айв – група, която помогна за дефинирането на естетиката на Apple, е почти напълно изчезнал. Наследникът на Айв като ръководител на отдела, Еванс Ханки, напусна миналата година. Сега екипите за индустриален дизайн и потребителски интерфейс се отчитат пред Джеф Уилямс, който е главен оперативен директор на компанията.
Наличието на оперативен човек, който да ръководи подразделение, посветено на дизайна и иновациите, е разстроило някои служители, твърдят източници, запознати със случващото се. По думите им са наложени и мерки за намаляване на разходите, които също са допринесли за проблема.