Истината е, че никой не знае. Много зависи от това как се развиват тези модели и дали създателите им се опитват да заключат клиентите в тях, или да улеснят преминаването от един доставчик на друг. Ще зависи и от това за какво една компания използва изкуствен интелект – колкото по-важно е за бизнеса и колкото по-ключово е резултатите да са точни, толкова по-трудно и по-скъпо може да бъде заместването му.
OpenAI има три нива за корпоративни клиенти. Първият е плащането за ползване на ChatGPT в уеб за 60 долара на човек всеки месец, за общи проучвания или писането на бързи чернови на неща като маркетингови материали. Прехвърлянето към друг продукт, който прави същото, е лесно. Вторият е достъп до модела чрез интерфейс, върху който могат да се изграждат приложения. Това е по-близо до използването на облачни услуги, що се касае до техническите предизвикателства, които могат да възникват при смяна на доставчика.
Третият вариант включва тясно сътрудничество с OpenAI, за да получите лична версия на основния модел, а след това да го обучите или да му направите фина настройка за конкретна и вероятно по-ключова работа. Това е мястото, където страхът от привързването към един доставчик е най-голям, особено в силно регулирани области като финансите. Времето и потенциалните разходи за започване наново с нов модел могат да бъдат много по-високи.
Ценообразуването дори на най-високото ниво отчасти е ограничено от AI моделите с отворен код, който са с безплатен достъп. Въпреки това има хазартен момент при ползването им, защото компаниите трябва да инвестират много повече, за да ги направят използваеми, като същевременно се надяват общността на услуги с отворен код да е в крак с по-добре финансираните компании със затворен модел.
Някои смятат, че смяната на моделите ще бъде евтина и лесна. Партньорите в Andreesen Horowitz наскоро анкетираха 70 души, вземащи решения за AI в големи компании, и заключиха, че повечето проектират приложения по начин, който би трябвало да направи смяната възможна. Един от потребителите, с които е говорено, който работи в голяма финансова група, очаква, че бъдещите модели ще бъдат толкова добри, че ще можете просто да ги насочите към набор от данни или задача, която те ще изпълняват добре с малко или никакви настройки.
Потребител от друга голяма финансова група обаче е на противоположното мнение. Не обучението отнема време, а оценката на ефикасността и точността отнема месеци работи и вероятно това ще продължи да е така. Бързото пускане на нов инструмент без подходящо тестване може да доведе до грешки като чатбота MyCiti, който даде на местните бизнеси в Ню Йорк грешни отговори и съвети, помагащи да нарушат закона. Това би било пагубно за всяка регулирана и ключова за бизнеса дейност.
И все пак компаниите за генеративен изкуствен интелект може никога да не се наожи да повишават цените. Изчислителният капацитет трябва да продължи да поевтинява, тъй като чиповете стават все по-добри. А ако инструментите от типа GPT станат толкова повсеместни, колкото се надяват компаниите зад тях, пазарът ще бъде толкова голям, че много ниските цени все пак ще генерират фантастични приходи.
OpenAI и нейните конкуренти вероятно ще се окажат с огромна пазарна мощ и ще изглеждат готови да станат системно важни доставчици по начина, по който вече са облачните услуги. Тъй като компаниите бързат да пуснат собствените си версии, те трябва да направят всичко възможно, за да планират този момент и да избягват да бъдат държани заложници на един доставчик.