IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как изкуственият интелект на Spotify планира да разбере какво се върти в главата ви

Платформата търси нови начини да намери подходящи песни за всеки потребител

16:45 | 15.04.24 г.
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Джули Книбе, основател и главен изпълнителен директор на Music Tomorrow – която има за цел да помогне на музикантите да се свържат с повече слушатели, като разберат как оперират алгоритмите и как да работят по-добре с тях – казва, че всеки се опитва да разбере как да балансира познатото и новото по смислен начин и всички разчитат на AI алгоритми, за да направят това възможно. Тя споделя, че балансът между откриването на нова музика и поддържането на установените модели е ключов казус за всички - от Spotify до слушателите и артистите.

„Всеки AI е добър само в това, което му кажете да направи“, споделя Книбе. „Тези системи за препоръки съществуват от повече от десетилетие и станаха много добри в предсказването какво ще ви хареса. Това, което те не могат да направят, е да знаят какво е в главата ви, особено когато искате да поемете в нова музикална посока или категория“.

Daylist на Spotify е опит да се използва генеративен изкуствен интелект, за да се вземат предвид установените вкусове, но също така и различните контексти, които могат да оформят или променят предпочитанията на слушателите с течение на деня и да правят нови препоръки, отговарящи на различни настроения и дейности. Книбе твърди, че е възможно подобрения като тези да се задържат, а AI да стане по-добър в намирането на формулата за това колко нови неща иска слушателят. Тя все пак допълва, че „предположението, че хората искат да откриват нова музика през цялото време, не е вярно“.

Повечето хора все още се връщат към познатия музикален терен и модели на слушане и са щастливи с това.

„Имате различни профили на слушатели, куратори, експерти... хората поставят различни изисквания към AI“, коментира Книбе.

Технологичните оптимисти чество говорят за епохата на „изобилието“. Въпреки наличните 100 млн. песни, много потребители предпочитат да чуят едни и същи 100 песни милион пъти, така че е лесно да се разбере защо се търси нов баланс. Но Бен Ратлиф – музикален критик и автор на „Every Song Ever: Twenty Ways to Listen in an Age of Musical Plenty” – казва, че алгоритмите не са толкова решение на този проблем, а по-скоро са негово утвърждаване.

„Spotify е добър в улавянето на популярните усещания и създаването на саундтрак за тях“, смята Ратлиф. „Плейлистът Sadgirl Starter Pack например има страхотно име и около милион и половина харесвания. За съжаление, под това име SSP опростява сложността, която стои зад депресията на младите, създавайки малка колекция от тъжни музикални изпълнения и кара твърдите музикални клишета да се формират по-бързо“.

Кураторската работа, свършена изцяло от хора с действителни предпочитания, остават любими на Ратлиф. Дори един добър плейлист, казва той, може да бъде направен без особено намерение, а с развито чувство за разпознаване на модели, „независимо дали става дума за неясни модели, или за широко известни модели“, споделя той.

В зависимост от човека AI може да има равни шансове да се превърне в утопично или дистопично решение във вселената от 100 млн. песни. Ратклиф казва, че повечето потребители трябва да държат своето стрийминг изживяване по-опростено. „Докато осъзнаете, че приложението никога няма да ви опознае по начина, по който искате да бъдете опознати, или стига да знаете какво търсите, или имате готови добри заявки, можете да намерите много страхотна музика в Spotify”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:45 | 15.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още