Една от три организации в Централна Европа има собствен опит с генеративния изкуствен интелект (GenAI), а само 4% от компаниите пасивно изчакват конкурентите да направят първия ход. Трима от четирима финансови директори (73%) смятат, че GenAI е важен за стратегията на техните компании. Това показват данни от проучването на Делойт „Deloitte CFO Survey – Getting Ready for GenAI journey?” за нагласите на финансовите директори в Централна Европа. В анкетата, направена между октомври и декември 2023 година, са участвали 500 финансови директори от организации, които работят на 15-те централноевропейски пазара. Те са представили мненията си как виждат ключовите предимства и предизвикателства при прилагането на GenAI.
Тази година в изводите на доклада има и очаквания на финансовите професионалисти как ще се отрази въвеждането на GenAI върху финансовата дейност на компаниите. Половината от всички участвали в анкетата финансови директори прогнозират намаление на разходите на техните бизнеси.
„GenAI е начин, по който те биха могли да постигнат намаляване на разходите, и те гледат на това като на една от основните ползи на новата технология“, коментира Таня Карагеоргиева, съдружник Финансово консултиране и Лидер на CFO програмата в България. Тя посочва, че проучването може да послужи за ориентир откъде може да се извлече най-голяма стойност при въвеждането на изкуствен интелект и да се ускори бизнес трансформацията на предприятията, базирани в региона.
Една пета от анкетираните (22%) определят изкуственият интелект като важен за изпълнението на бизнес стратегията на компаниите, докато една четвърт (27%) споделят, че това не е много важно. Интересно е, че Полша и Румъния, в средностатистически аспект, възприемат GenAI като съществено важно за техните бизнес стратегии (около 80%), докато Чешката република и Словакия са с най-нисък процент (53%).
Що се отнася до секторите, финансовите директори в Технологии, медии и телекомуникации, Потребителски бизнес и Бизнес и професионални услуги в най-голяма степен възприемат GenAI като важен (38% и 33% го считат за важен или много важен). Финансовите услуги също се нареждат високо в списъка (27%).
Компаниите са склонни да експериментират
Докладът на Делойт показва, че най-напреднали в очакванията си са 11% от финансовите директори в Централна Европа, които включват GenAI в своята стратегия, докато четвърт (25%) едва започват да експериментират с AI. Централноевропейските държави, които са водещи по този път, са Чешката република и Словакия с 20%, които включват изкуствен интелект в бизнес стратегията и 22%, които експериментират с новата технология.
26% от организациите в Централна Европа се стремят да научат повече за новата технология, докато една трета (32%) съобщават, че все още е твърде рано за внедряване. Въпреки че отговорите ясно показват, че повечето компании нямат ясно виждане за начина, по който да се тръгне към GenAI, само малък процент от компаниите пасивно изчакват конкурентите да направят първата крачка (около 4%).
Полша и Южният регион на ЦЕ, в това число и България, продължават да бъдат най-несигурни относно следващите стъпки, докато Словакия и Чешката република са далеч напред в сравнение със средното ниво, като включват GenAI в своята стратегия (почти 20% за разлика от средното от 11% в Централна Европа).
Компаниите от Прибалтийските страни изпитват интересен парадокс: въпреки че значително повече респонденти вярват, че GenAI е в експерименталната си фаза (38% в сравнение със средното от 25%), по-малко от 2% активно го включват в своята стратегия (в сравнение с 11%, което е средното за Централна Европа като цяло).
Източник: Делойт
Индустриите, които най-вероятно ще внедрят решения за GenAI в своята стратегия, са: Технологии, медии и телекомуникации (21%), Науки за живота (20%) и Бизнес и професионални услуги (17%).
Колкото повече GenAI, толкова повече ефективност
Намаляването на разходите е основната полза, която един на всеки двама финансови директори в Централна Европа (49%) очаква да постигне чрез внедряването на GenAI в своята организация, като подобряването на прогнозната точност заема второ място (43%). Респондентите в Централна Европа определят за ключово приемането на GenAI, що се отнася до производителността и ефективността. 34% от анкетираните оценяват, че изкуственият интелект ще има съществена роля при използването му в технологии, свързани с иновации.
Един на всеки трима от респондентите в Централна Европа (36%) вижда генеративният изкуствен интелект като важен фактор за развитието на нови възможности, услуги или продукти, като Чехия (40%) и Румъния (42%) демонстрират най-добро разбиране за иновативния потенциал. Интересно е, че относително голям брой полски респонденти изразяват интерес към използването на GenAI за разширяване на своя бизнес (36% в сравнение със средното за ЦЕ от 22%), както и за пробив в конкуренцията (21% в сравнение със средното от 6%).
Въпреки това финансовите директори от Полша много по-рядко виждат GenAI като средство за подобряване на клиентския опит — 17% от респондентите в сравнение с 34% в други части на региона и дори 42% в Прибалтийските страни. Една трета от респондентите в Чехия (34%) считат Gen AI за ефективен инструмент да бъдат в крак с темпото на пазара в сравнение със средното за ЦЕ от 24%.
Намаляването на разходите обикновено се посочва като основна полза в повечето отрасли, но особено в най-капиталоемките сектори като: Производство, Енергетика, Обществени услуги и Добив (по 58% за всеки) и Строителство (54%).
Финансовите директори от сектора на Професионалните и бизнес услуги изглежда се фокусират върху клиентите, като развитието на нови продукти и услуги, както и подобряването на удовлетвореността на клиентите са сред основните предимства при внедряването на GenAI (47%).
Увеличаването на точността на прогнозирането, моделирането и планирането на сценарии се оценява най-високо в сектора на Потребителския бизнес (50%). Междувременно, индустрията на Технологиите, медиите и телекомуникациите поставя развитието на нови възможности, продукти и услуги като свой най-висок приоритет (49%), следвано от намаляването на разходите (47%).
Как се намират кадри
Резултатите от проучването на Делойт показват, че за повече от половината от респондентите (59%) най-голямото предизвикателство при внедряването на GenAI е намирането на правилните служители, ресурси и компетентности. Полша, Прибалтийските страни и Румъния се нареждат много високо, а в Южния регион на ЦЕ, където е и България, 56% процента от финансовите директори се затрудняват да намерят човешки ресурси с подходящите компетентности.
Втората бариера са ресурсите от данни и технологии (51% в ЦЕ), най-често идентифицирани от финансовите директори от Полша и Румъния (съответно 58% и 53%). Третата пречка е разходът за инвестиции в GenAI, посочен от почти половината от всички финансови директори (48%) и от 61% от тези от Румъния. Голямата част от респондентите в Централна Европа (67%) възнамеряват да отделят по-малко от един процент от бюджета си за инвестиции в GenAI. Интересно е, че Румъния и Южният регион на ЦЕ (в това число и България) изглежда планират да отделят повече ресурси за GenAI от други региони, особено Прибалтийските страни.
Достъпността до таланти се посочва като най-голямата пречка за секторите Потребителски бизнес (66%), Производство (62%), Технологии, медии, телекомуникации (62%) и Финансови услуги (56%), докато данните и технологичните ресурси остават основна загриженост за сектор Строителство (67%) и Бизнес и професионални Услуги (60%).