Amazon.com насочва вниманието си към развиващите се играчи в онлайн търговията Temu и Shein, тъй като смята по-новите платформи за значителна заплаха за своето господство в електронното пазаруване, пише The Wall Street Journal.
Temu и Shein засега изместиха Walmart и Target като ключови точки в рамките на вътрешните срещи на Amazon за търговията на дребно, казват източници, запознати с въпроса. Компаниите, които имат китайски корени, се разширяват в САЩ и се насочват към клиентите на Amazon. Temu започна голяма рекламна кампания, харчейки милиарди долари, за да се превърне във водещия рекламодател по разходи в платформите на Meta Platforms през 2023 г.
Ръководителите на Amazon се концентрират отчасти върху два аспекта на бизнеса, които смятат, че ще продължат да дават на гиганта конкурентно предимство: доверието на клиентите и бързата доставка. Служителите работят за увеличаване на избора на артикули, налични за доставка в същия ден в категории като електроника например. Същевременно Amazon проучва промоционални кампании, които биха акцентирали върху надеждността и скоростта на доставката, допълват източниците.
„Логистиката на Amazon е недостижима“, коментира Джош Ловиц, съосновател на Consumer Intelligence Research Partners, която изучава клиентските навици в Amazon Prime. „Трябва да имате много голям обем, за да можете да оправдаете инфраструктурата, която Amazon има, така че ще е нужно много време, за да може някой да се конкурира с Amazon по надежност и удобство“.
Говорителка на Amazon коментира, че компанията обръща внимание на конкурентите, но служителите „са обсебени от клиентите“. По думите на говорителката това, с което Amazon се отличава от конкуренцията, е способността му да доставя пратки бързо, като разполага с голям набор от продукти – услуга, която остава приоритет за компанията.
В Съединените щати компанията може да използва огромната си складова мрежа и милионите си абонати на Prime като бариера пред по-новите конкуренти, споделят настоящи и бивши служители. Отвъд океана, където тези фактори не са толкова застъпени, за компанията може да е по-трудно да се защити от други играчи.
В рамките на 30-годишната си история Amazon често действаше бързо, за да се противопостави на потенциални заплахи от конкуренти. Тези усилия включваха намаляване на цените, предложения за придобиване и копиране на стратегии, които се харесват на потребителите.
Преди повече от десетилетие, когато Amazon се прицели в Quidsi, компанията майка на Diapers.com и Soap.com, тя приложи стратегия за справяне с конкурента, като заложи на големи намаления на пелени в Amazon. В крайна сметка Quidsi беше купена от Amazon.
Преди години, когато Amazon реши да се конкурира с търговеца на мебели Wayfair, директорите на гиганта създадоха т.нар. Wayfair Parity Team – екип, който проучваше как Wayfair набавя, продава и доставя обемисти мебели. В крайна сметка Amazon копира голяма част от предложенията на другата компания. Amazon отказва да коментира въпроса за този екип, нито покупката на Quidsi, и като цяло твърди, че се конкурира честно и отговаря на потребителското търсене.
През 2014 г. Amazon пусна услуга, наречена Prime Now, която осигурява бързи доставки на различни потребителски продукти. Служители, които са работили по услугата и нейното персонализирано приложение за смартфони, казват, че Prime се ражда няколко месеца, след като около Instacart започва да се шуми повече. Instacart се появи две години по-рано. В крайна сметка Prime Now беше включена в по-мащабните усилия на Amazon за ускоряване на доставките на хранителни стоки и други продукти.
Въпреки че Amazon може да бъде агресивна, когато се сблъска с нови заплахи, директорите ѝ понякога се опитват да избегнат свръхреакция, в случай че новата конкуренция е по-скоро мода, отколкото дългосрочна тенденция, казват настоящи и бивши служители. Компании за електронна търговия като Wish – пазар, продаващ различни продукти, направиха пробив и постигнаха успех, но след това не успяха да го задържат.
Temu и Shein се радват на изключително бързо нарастване на популярността им в Америка.