SpaceX и Blue Origin се надпреварват да изстрелват сателити и да отведат хора до Луната. Те също така плащат големи заплати, за да наемат много млади и неуморни инженери, докато по-старите работодатели в аерокосмическата индустрия като Boeing и НАСА срещат все по-големи трудности в намирането на кадри, пише Bloomberg.
Повечето студенти в областта на аерокосмическата промишленост наистина копнеят за работа в SpaceX и Blue Origin, казват специалисти по подбор на персонал. Частните фирми се управляват от двама от тримата най-богати мъже в света – Илон Мъск и Джеф Безос, които пък си представят, че хората ще живеят и работят в орбитата на Земята на повърхността на Марс.
Частните им компании често плащат повече от установените играчи в индустрията. В момента SpaceX е пуснала обяви за начални позиции за аерокосмически инженери от 95 хил. до 115 хил. годишно.
НАСА, която следва насоките на федералните власти по този въпрос, предлага начални заплати в диапазон, който започва от 54 557 долара за инженери с бакалавърска степен, 66 731 долара за магистри и 73 038 долара за докторанти в Космическия център Кенеди във Флорида.
Да помагате на SpaceX или Blue Origin да изграждат огромни ракети, орбитални лаборатории и луноходи също така може да означава да служите според прищявките на непредвидими ръководители.
Калифорния обвини SpaceX, че редовно не плаща на жени и работници от малцинствата. А работата на стартъпите може да означава дейности по проекти, които може никога да не видят бял свят, или прекарване по 80-90 часа седмично в офиса.
„Правите това страхотно нещо. Същевременно може да го вършите до смърт“, коментира Грифин Ран, който получава магистърска степен по аерокосмическа техника в Georgia Tech.
Въпреки това завършилите елитни колежи се възползват от възможността да допринасят за амбициозните планове на стартъпите и всяка компания наема бързо. Blue Origin, която има над 10 хил. служители, в средата на март имаше 1500 отворени позиции. SpaceX, която разполага с над 11 хил. души работна сила, търси кадри за над 1100 позиции.
Това засили интереса към аерокосмически специалности в колежи като Технологичния институт на Джорджия, Масачузетския технологичен институт и Мичиганския университет.
Уилям Путаансуу, студент по аерокосмическо инженерство в Технологичния институт на Джорджия, казва, че Blue Origin и SpaceX „знаят, че хората искат да работят за тях“.
Рязкото нарастване на космическите проекти означава, че се очаква работните места за аерокосмически инженери да се увеличат с 6 на сто от 2022 г. до 2023 г., два пъти по-бързо от средния общ темп на растеж на работните места в САЩ, според Бюрото по трудова статистика. През следващите пет години се очаква процъфтяващата световна космическа икономика да нарасне с около 40% до около 770 млрд. долара.
„Преди 20 години нямаше да характеризирате космическия бизнес като бързо развиващ се“, коментира Даниел Хейстингс, професор по аеронавтика и астронавтика в MIT. Скоростта е „това, което привлича по-младите хора в наши дни“.