През последните шест месеца Google, Apple, Amazon, Microsoft, Meta и собственикът на TikTok (ByteDance) се опитват да се съобразят с ключовите технологични правила на Европейския съюз, които влизат в сила днес, 7 март, пише Ройтерс.
Законът за цифровите пазари (DMA) е едно от най-всеобхватните регулаторни действия за овладяването на технологичните гиганти и се очаква да преоформи световната технологична индустрия след десетилетия, в които тя растеше неограничено.
Критиките от конкуренти и потребители и предупредителните коментари от наблюдателите предполагат, че част от шестте компании може би ще са под прицела на регулаторите за потенциално откриване на несъответствия в следващите месеци.
Ако някой от шестте гиганта не се съобрази със Закона за цифровите пазари до крайния срок на ЕС в четвъртък, той може да бъде изправен пред глоби до 10% от оборота си на световно ниво.
Apple е най-засегната от DMA, който принуждава производителя на iPhone да отвори своята затворена екосистема, като например позволи на разработчици на софтуер да разпространяват своите приложения до потребителите в Европейския съюз извън собствения ѝ App Store.
И все пак въвеждането на нови такси от компанията, например „основната технологична такса“ от 50 евроцента на потребителски акаунт всяка година, дори когато разработчиците да изберат да използват App Store на Apple или разплащателната система на компанията, вече привлече вниманието на еврокомисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер.
В понеделник Вестагер заяви, че новите структури на таксите не трябва да подкопават стимулите за бизнеса да преминат към конкуренти. Тя направи изявлението, след като наложи глоба от 1,84 млрд. евро на Apple за това, че е попречила на Spotify да показва други опции за плащане извън App Store. Apple заяви, че ще обжалва решението и отказа допълнителен коментар.
Междувременно конкуренти като швейцарската имейл услуга Proton твърдят, че усилията на Apple за съответствие със закона не стигат достатъчно далеч.
При осем платформени услуги, които са обект на DMA - повече от всяка друга компания, Google също е изложена на риск от потенциално разследване, въпреки че ангажира хиляди инженери да работят върху усилията ѝ за изпълнение на правилата.
Задължителната промяна на резултатите от търсенето на компанията ще бъде от полза за агрегатори като Booking.com и Expedia, които ще придобият по-голяма известност, а следователно и онлайн трафик.
Това вече предизвика търкания с хотели, авиокомпании и ресторанти, като някои от тях очакват да загубят до 50% от своя онлайн трафик и евентуално милиони евро приходи, тъй като потребителите ще са привлечени от големи онлайн посредници. Google отказва да коментира въпроса.
Meta, която каза, че потребителите на Instagram и Facebook ще бъдат попитани дали данните им могат да се споделят между нейните услуги, също може да е в риск от разследване. Компанията също отказва коментар.
Първоначално Microsoft, Amazon и ByteDance може да се сблъскат с по-слаб контрол, тъй като регулаторите в ЕС съсредоточават ресурсите си върху един или два случая, за да гарантират, че един казус може да издържи и правно обжалване, казват източници, запознати с въпроса. Microsoft и Amazon са отказали коментар, а ByteDance не е отговорила веднага на запитването.
Натискът за разследване от страна на ЕС идва дори от някои от самите шест технологични гиганта. Поне един е казал на Европейската комисия, че не е честно да се налага да спазва правилата на DMA, докато негов конкурент ги пренебрегва, твърди източник, който е пряко запознат с въпроса.
За разлика от антимонополните разследвания на ЕС, чието финализиране може да отнеме години, правоприлагащите органи на DMA разполагат само с една година, за да публикуват констатациите си.
преди 8 месеца Хитри ще излязат от ЕК.Дето ще се занимаваме със създаване на нови компании, по- печелившо и безрисково е да ги глобяваме.Чиста печалба бе.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар