Американската технологична компания Apple Inc. прекратява десетилетните си усилия за създаване на електрически автомобил, изоставяйки един от най-амбициозните си проекти, съобщи Bloomberg, като се позова на информация от запознати източници.
Ръководители на Apple са разкрили тази информация в рамките на компанията във вторник, изненадвайки близо 2 хил. служители, работещи по проекта, твърдят източниците, пожелали анонимност, тъй като съобщението не е публично. Според тях решението е било оповестено от главния оперативен директор Джеф Уилямс и вицепрезидента Кевин Линч, който отговаря за проекта.
Двамата ръководители са казали на служителите, че проектът ще бъде закрит поетапно и че много служители от екипа за създаване на електромобила - известен като Група за специални проекти или SPG - ще бъдат прехвърлени в отдела за изкуствен интелект под ръководството на изпълнителния директор Джон Джанандреа. Тези служители ще се съсредоточат върху проектите за генеративен изкуствен интелект - все по-ключов приоритет за компанията.
Автомобилният екип на Apple включва също няколкостотин хардуерни инженери и дизайнери на автомобили. Възможно е те да могат да кандидатстват за работа в други екипи на Apple. Ще има съкращения, но засега не е ясно колко.
От базираната в Купертино, щата Калифорния, компания са отказали да коментират темата.
Този ход бе възприет с облекчение от инвеститорите, което изпрати цената на акциите на Apple нагоре, след като Bloomberg съобщи новината. При затварянето на борсата в Ню Йорк книжата на компанията поскъпнаха с около 1% до 182,63 долара за брой.
Ръководителят на производителя на електромобили Tesla Inc. Илон Мъск също приветства решението. Той публикува съобщение в социалната мрежа X с поздравяващ емотикон и цигара.
Решението за окончателно прекратяване на проекта е като бомба за компанията, която слага край на усилия за много милиарди долари. Проектът, наречен Titan, целеше да изстреля Apple в изцяло нова индустрия. Технологичният гигант започна работа в тази посока около 2014 г., като си постави за цел да създаде напълно автономен електромобил с интериор, подобен на лимузина, и навигация с гласово управление.
Проектът имаше проблеми почти от самото начало, като Apple няколко пъти смени ръководството и стратегията на екипа. Линч и Уилямс поеха ръководството на проекта преди няколко години - след напускането на Дъг Фийлд, който сега е висш мениджър във Ford Motor Co.
Apple все още беше много далече от производството на автомобил и обмисляше много различни проекти. Освен външния вид на автомобила, основното предизвикателство беше да се намери технология за самоуправление. От 2017 г. насам Apple тестваше системата си по пътищата, като използваше SUV Lexus, пускайки десетки автомобили по пътищата в САЩ. Компанията също така тестваше по-секретни компоненти на гигантска писта във Финикс, която някога е била собственост на Chrysler.
В крайна сметка Apple се изправи и пред охлаждане на пазара на електрически превозни средства. Ръстът на продажбите се забави през последните месеци, след като високите цени и липсата на инфраструктура за зареждане възпряха масовите купувачи да преминат към изцяло електрически превозни средства. General Motors и Ford се насочват към производството на повече хибридни автомобили заради недостатъчното търсене на електромобили и затруднения в производството, а различни производители в сектора свалят цените на електромобилите, производствените цели и прогнозите за печалба.
Дори Tesla, пионерът в революцията на електромобилите в САЩ, предупреди, че темповете на разрастване на производството му през тази година ще бъдат "значително по-ниски". Според прогнозата на UBS ръстът на продажбите на електромобили в Америка ще се забави до 11% през тази година от очакваните 47% през 2023 г.
В крайна сметка пренасочването на фокуса върху изкуствения интелект (ИИ) може да се окаже по-добър залог, пишат анализаторите на Bloomberg Intelligence Анураг Рана и Андрю Жирард. "Според нас решението на Apple да изостави електрическите автомобили и да пренасочи ресурсите си към генеративния ИИ е добър стратегически ход, като се има предвид дългосрочният потенциал за рентабилност на потоците от приходи от ИИ в сравнение с автомобилите".