Google се подготвя да започне кампания за борба с дезинформацията в пет държави в Европейския съюз (ЕС) преди парламентарните избори в блока и очакваните по-строгите нови правила, засягащи онлайн съдържанието, съобщи компанията пред Ройтерс.
През юни гражданите на ЕС ще изберат нов Европейски парламент, който да приема политики и закони в региона, а властите се опасяват, че разпространението на дезинформация онлайн може да повлияе на избирателите.
Франция, Полша и Германия обвиниха Русия, че е създала сложна мрежа от уебсайтове за разпространение на проруска пропаганда.
Законът за цифровите услуги в Европа, който влиза в сила тази седмица, ще изисква много големи онлайн платформи и търсачки да правят повече, за да се борят с незаконното съдържание и рисковете за обществената сигурност.
През пролетта вътрешното звено Jigsaw на Google, което работи за справяне със заплахите за обществата, ще пусне серия от анимирани реклами в платформи като TikTok и YouTube в пет държави от ЕС – Белгия, Франция, Германия, Италия и Полша.
Въз основа на предишни кампании, които е тествала в Германия и Централна Европа, Jigsaw казва, че новият проект е възможност за достигане до гражданите в страни с по-голям брой избиратели в ЕС, използвайки местния опит на компанията в тези региони.
Рекламите ще включват т.нар. техники за „предварително разкриване“, разпространени в партньорство с учени от университетите в Кеймбридж и Бристол. Целта е те да помогнат на зрителите да идентифицират манипулативно съдържание, когато се сблъскат с такова.
Зрителите, които гледат рекламите в YouTube, ще бъдат помолени да попълнят кратък въпросник с по няколко възможности за отговор, предназначен да се прецени какво са научили за дезинформацията.
„Прекарахме толкова много време в тези наистина поляризирани дебати. Нашата демокрация е заложена на карта, а температурата се покачва все повече и повече“, коментира Бет Голдбърг, ръководител на изследванията в Jigsaw.
Други мерки за контрол на дезинформацията, като проверка на фактите, могат да допринесат за поляризацията, тъй като идват, след като информацията вече се е разпространила, допълва тя.
Миналия месец разследване, проведено от Службата за външна дейност на Европейския съюз (EEAS) разкри 750 случая на подвеждаща информация, умишлено разпространявана от чуждестранни играчи, много от които изразяват подкрепа за руската инвазия в Украйна.
Рекламите на Jigsaw ще бъдат преведени на всички 24 официални езика в блока, съобщи Google.
Кампанията ще продължи най-малко месец, като може да бъде удължена въз основа на обхвата и ефективността. Резултатите от кампанията, включително отговорите на анкетата и броя на обхванатите хора, се очаква да бъдат публикувани през лятото на 2024 г.