Социалните медии TikTok и Meta Platforms атакуват регулаторите на Европейския съюз в съда заради налагането на по-големи такси върху тях в сравнение с конкурентите им съгласно новите правила за модериране на съдържанието, съобщава Bloomberg.
TikTok на китайската ByteDance е завела дело срещу Европейската комисия (ЕК) на 6 февруари, а американската Meta, която е собственик на Facebook, Instagram, WhatsApp и други услуги, е завела своя иск ден по-рано, показват документи. И двете компании атакуват метода на ЕС за изчисляване на таксите, заявявайки, че ще трябва да плащат много по-голям дял от останалите технологични гиганти, които реално може да имат по-голяма потребителска база.
“Не сме съгласни с таксата и обжалваме на редица основания, включително използването на погрешни оценки на трети страни за месечния ни брой активни потребители като база за изчисляване на общата сума“, казват от TikTok в изявление в четвъртък, след като искът се появи на сайта на Общия съд на ЕС.
Знаковият Закон за цифровите услуги на ЕС принуждава компаниите за социални медии да наемат повече модератори на съдържание и да използват методи за намаляване на риска, за да ограничат разпространението на вредно съдържание. В същото време платформите за онлайн пазаруване трябва да проследяват продавачите и да позволяват на клиентите да маркират незаконни продукти. Компаниите, които не спазват изискванията, могат да бъдат изправени пред глоби от до 6% от годишните приходи или дори да бъдат забранени от блока, ако многократно нарушават правилата.
Съгласно правилата на ЕС компаниите, които са определени като много големи онлайн платформи – тези с повече от 45 млн. активни потребители месечно в Европа – са длъжни да си разделят разходите, необходими за прилагането на новите правила, въз основа на броя на потребителите, които имат.
„Нашето решение и методология са стабилни“, каза надзорният орган на ЕС в изявление относно обжалванията. „Ще защитим позицията си в съда“.
Той добавя, че всички засегнати технологични компании вече са платили дължимите такси до декември.
Meta заяви, че макар да подкрепя целите на новите правила и вече е направила промени, за да ги спазва, не е съгласна „с методологията, използвана за изчисляване на тези такси“.
„В момента компаниите, които регистрират загуба, не трябва да плащат дори ако имат голяма потребителска база или представляват по-голяма регулаторна тежест“, се казва в изявление. Това означава, че „някои компании не плащат нищо, оставяйки други да плащат непропорционална сума от общата сума“, добавя Meta.