Amazon.com надмина очакванията за приходите си за четвъртото тримесечие, след като нови генеративни AI функции в бизнеса ѝ с облачни услуги и електронна търговия донесоха силен ръст в ключовия празничен период, предава Ройтерс.
Инвеститорите приеха положително резултатите, което тласна книжата на Amazon към ръст от 8% в следборсовата търговия.
Списъкът с бизнес клиенти с високи разходи на Amazon ѝ донесе стабилен растеж в несигурна икономика, но позицията ѝ на най-големия доставчик на облачни услуги в света е оспорвана от конкурента Microsoft.
Главният изпълнителен директор на Amazon Web Services (AWS) Анди Джаси изрази задоволство от „трайното дългосрочно внимание на подразделението към клиенти и предостовянето на функции“, като посочи усилията за внедряване на генеративен изкуствен интелект в много от услугите му. Новите функции „започват да дават отражение в общите ни резултати“, посочи той.
По-късно, при представяне пред анализатори, Джаси заяви, че приходите от генеративен изкуствен интелект все още са относително малки и че очаква технологията да донесе приходи от десетки милиарди долари през следващите няколко години. Той допълни, че на практика всеки клиентски бизнес, който Amazon вече управлява, предлага или ще предлага AI функции.
През четвъртото тримесечие AWS обяви приходи от 24,2 млрд. долара, до голяма степен в унисон с очакванията на анализаторите.
За да подкрепи бизнеса си с облачни услуги и да отговори на обещаните от Microsoft инвестиции за 10 млрд. долара в компанията майка на ChatGTP OpenAI, Amazon ще вложи до 4 млрд. долара в производителя на чатботове Anthropic.
Amazon очаква капиталовите ѝ разходи тази година да нараснат и да подкрепят растежа на AWS, включително с допълнителни инвестиции в AI и големи езикови модели, съобщи главният финансов директор Брайън Олсавски по време на конферентен разговор.
Оперативният марж на AWS през четвъртото тримесечие се е разширил до близо 30%, малко под ръста през третото тримесечие, сочат данни на Visible Alpha.
Но той е доста под маржа за тримесечието в края на годината при Intelligent Cloud на Microsoft, под чиято шапка е и услугата ѝ Azure. Той достигна 48,2%. Маржът на Google Cloud е 9,4%.
Маржът в облачните услуги на Microsoft изпреварва значително конкурентите AWS и Google Cloud. Графика: Ройтерс
По-рано тази седмица Microsoft и Alphabet отчетоха значителни ръстове на приходите си от облачни услуги през последното тримесечие на миналата година, тъй като клиентите са проявили готовност да пробват нови AI функции и да изградят собствени AI услуги.
Но растящите разходи при разработването на тези модерни функции притесниха инвеститорите, които се надяват на голям ръст на приходите от продажби от новата технология, а това тласна книжата на компаниите надолу.
„Всички погледи ще бъдат насочени към AWS, където слабото ускоряване на растежа... оставя някои съмнения дали облачното подразделение ще успее да устои на конкурентите“, коментира старши анализаторът в Insider Intelligence Скай Канавес.
Ръстът на гигантите в облачните изчисления се ускорява. Графика: Ройтерс
По-малко служители
Книжата на Amazon са поскъпнали с над 6% тази година и с 41% през последните 12 месеца. Те отбелязаха ръст от 81% през 2023 г. и подкрепиха широкия измерител S&P 500 миналата година заедно с другите технологични гиганти.
Въпреки силното представяне Amazon започна годината със съкращаване на работни места в редица подразделения. Миналата година тя съкрати над 27 хил. служители, след като нае голям брой хора по време на пандемията подобно на технологичните ѝ конкуренти.
„Излизаме от период, в който наемахме много хора“, каза главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски пред репортери. „Има общо усещане в повечето екипи, че трябва да се опитаме да задържим броя на служителите“, допълни той.
Amazon строи снабдителни центрове по-близо до клиентите, така че доставянето на пакети да бъде по-евтино и по-бързо. В ключовите за пазаруването миналата година Черен петък и Киберпонеделник клиенти от цял свят купиха 1 млрд. стоки от Amazon.
Освен това компанията пусна услугата Buy With Prime, която позволява на абонатите на Prime да получат еднодневна и двудневна доставка от търговци, които може да не са регистрирани на Amazon.com.
Инвеститорите очакват също повишаване на рекламните приходи на Amazon през първото тримесечие, след като компанията пусна реклами в стрийминг услугата Prime Video. Олсавски заяви, че очаква рекламният бизнес на Prime Video да бъде стабилен, но не даде повече подробности.
Абонатите могат да плащат допълнителни три долара на месец в Prime, за да изключат рекламите.
„Сегментът с рекламните услуги на Amazon набира скорост, като показва, че интегрирането на цифрови реклами може значително да засили рентабилността ѝ“, коментира Маюранки Де, анализатор в компанията Global X.
Приходите от реклами са нараснали с 27% до 14,65 млрд. долара през четвъртото тримесечие, до голяма степен в унисон с очакванията.
Приходите от продажби на Amazon през четвъртото тримесечие са се повишили с 14% до 170 млрд. долара, като надминаха средните очаквания на анализаторите за 166,21 млрд. долара, сочат данни на LSEG. Коригираната печалба от 1 долар на акция надмина средната прогноза за 80 цента на акция.
Компанията прогнозира, че през това тримесечие приходите ѝ ще достигнат 138 млрд. до 143,5 млрд. долара. Анкетирани от LSEG анализатори очакват 142,13 млрд. долара.
Но не всички усилия на Amazon са печеливши. Компанията обяви тази седмица, че планът ѝ да придобие iRobot, производителя на прахосмукачките Roomba, за 1,4 млрд. долара е бил осуетен от европейски регулатори.