IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Провалът за 300 млн. долара, който в крайна сметка се превърна в хит

Близо три години след срива на играта "Cyberpunk 2077" тя е продала 25 млн. бройки и взе голяма награда

20:30 | 11.01.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg

Дни след като „Cyberpunk 2077” дебютира през декември 2020 г., нашумялата видео игра беше изпълнена с толкова бъгове, че Sony Group реши да я изтегли от магазина си за PlayStation, а играчите затрупаха социалните мрежи с оплаквания за проблеми.

Случилото се изненада геймърите, отчасти защото като „Cyberpunk 2077”, в която участва актьорът Киану Рийвс, беше една от най-скъпите игри, пускани някога. Миналия месец обаче заглавието направи невероятно завръщане, като спечели титлата най-добра настояща игра на едни от най-големите награди в индустрията, пише Wall Street Journal.

Тригодишното изстрелване от провала до феномерна изисква харчене на повече пари и представлява един от най-впечатляващите примери за това как разработичиците на видео игри могат да се опитат да изкупят провала си чрез средства, които не са толкова възможни за други форми на забавление.

„Това е един от начините, по които индустрията за игри се отличава значително от филмовата индустрия“, коментира медийният и развлекателен анализатор в TD Cowen Дъг Кройц. „Един лош филм е лош завинаги. Не можете да направите нищо по този въпрос. При видео игрите обаче има втори шанс“.

Компаниите за игри са свикнали да създават продължения на своите успешни франчайзи. Съживяването е по-рядко. Те трябва да поемат риска, инвестирайки повече пари в потенциално изгубена кауза, в една индустрия, в която успехът и маркетингът на игри от висок клас могат да струват стотици милиони долари.

CD Projekt – малък, базиран във Варшава разработчик с няколко други големи хита, реши, че би било по-умно да поправи „Cyberpunk 2077”, вместо да премине към друг голям проект. Връщането на играта към успеха включваше коригирането на безброй грешки, допълване на играта, като в тази част се включи и холивудската звезда Идрис Елба, а не на последно място беше преразгледан начинът, по който компанията създава мащабни, кинематографични игри.

Съизпълнителният директор на CD Projekt Михал Новаковски заяви, че служителите са били мотивирани от желанието да се справят с това предизвикателство заради геймърите. 8 млн. клиенти поръчаха предварително играта за 60 долара, а още 5 млн. я купиха в рамките на първите 10 дни след началото на продажбите.

В „Cyberpunk 2077” играчите са позиционирани във футуристичен град и влизат в ролята на герой, който търси единствен единствен по рода си имплант - ключ към безсмъртието. Премиерата на играта беше отлагана няколко пъти, отчасти поради предизвикателства, свързани с това, че служителите на компанията трябваше да работят от вкъщи по време на пандемията.

Мениджърите на CD Projekt заявиха, че компанията е похарчила около 330 млн. долара, за да направи и рекламира играта преди пускането ѝ на пазара през 2020 г. Сумата е значително по-голяма от 80-те млн. долара, които компанията похарчи за предходното си заглавие – „The Witcher 3: Wild Hunt”. Предпродукцията по “Cyberpunk 2077” започна около 2012 г.

Някои анализатори прогнозираха, че "Cyberpunk 2077" ще бъде най-продаваната игра за 2020 г. Изпълнената ѝ с бъгове първоначална версия накара CD Projekt да предприеме една необичайна стъпка – да предложи на играчите да им върне парите и да се извини.

Цената на акциите на компанията потъна, изтривайки 2 млрд. долара от пазарната ѝ капитализация, като остана със 76% надолу спрямо най-високата си стойност от август 2020 г. Въпреки че играта се радва на обрат, за него бяха нужни пари и време – ресурси, които можеха да бъдат използвани за разработване на нови функции или за други заглавия.

За да поправи „Cyberpunk 2077”, CD Projekt проучи лавината от отзиви от потребители. Директорите на компанията решиха първо да се справят с най-ключовите проблеми, като например как дългите сесии на играта да не водят до внезапен срив, заличавайки най-скорошния напредък, постигнат от играчите. След това преминаха към работа по останалите предизвикателства.

През юни 2021 г. най-съществените поправки бяха готови, а „Cyberpunk 2077” се завърна в магазина на PlayStation, което я направи отново достъпна за потребителите на най-популярната игрова конзола.

Последна актуализация: 20:17 | 11.01.24 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още