Рекламодателите изглеждат притеснени от начина, по който X се справя с модерирането, след като съкрати огромна част от служителите си. Не по-малка причина за притеснение е самият Мъск, който вилнее свободно в личния си профил. Особен проблем се превърна откровената му подкрепа за антисемитски и екстремистки възгледи и публикации.
Мъск никога не е бил умерен. Едва ли някой очакваше да бъде по-обран в X, след като години наред говореше смело, откровено и често неразумно в Twitter, което му навлече и спор с Комисията по ценните книжа и фондовите борси в САЩ преди време.
Тази дързост и липсата на контрол в социалната мрежа накараха голяма част от рекламодателите в X да се оттеглят, включително големи имена като Apple, Disney, Warner Bros Discovery, Comcast, Lions Gate Entertainment, Paramount Global и IBM. Това се случи през ноември, след като доклад на Media Matters откри реклами на големи компании редом до публикации в X, които откровено подкрепят нацизма. Платформата, от своя страна, заведе дело срещу Media Matters, обвинявайки я в клевета.
Илон Мъск показа всичко друго, но не и любов към рекламодателите в X. Снимка: Alessia Pierdomenico/Bloomberg
В резултат на отлива на рекламодатели социалната мрежа може да загуби до 75 млн. долара приходи от реклама до края на 2023 г., писа New York Times, която е разгледала над 200 вътрешни документа на компанията.
Вместо да реагира адекватно и да се опита да направи нещо, за да върне рекламодателите, след като X генерира между 70% и 75% от общите си приходи именно от реклама (според източници на Bloomberg), Мъск реагира емоционално. Той наруга бойкотиращите и им каза „да вървят по дяволите“. До голяма степен това потвърди казаното от основателя на Wikipedia Джими Уелс, че X е „завладяна от тролове и лунатици“.
Заплахата на Threads
От самото начало Мъск се опитва да диверсифицира източниците на приходи на X, като първо направи сините отметки за верифициране на профили платени, а след това заложи на абонаменти за социалната мрежа.
На фона на всичко това се появи конкурент, който директно се изправя срещу X. Става дума за платформата Threads, която гигантът Meta Platforms пусна в момент, в който услугата на Мъск е особено уязвима.
Threads имаше блестящ старт и бързо привлече милиони потребители, отчасти заради лесния процес на регистрация за всички потребители на Instagram. По същото време няколко анализаторски компании, включително Insider Intelligence, казаха, че X губи потребители.
Въпреки успешното си начало и липсата на реклами Threads не успя да запази набраната инерция и не успява да привлича много нови потребители. Това може да се промени, след като през декември платформата стана официално достъпна и в Европа – със закъснение в сравнение с останалата част от света, защото компанията искаше да отговори на всички регулации в блока.
На хоризонта нищо не е ясно
Какво предстои за X и ще се справи ли с всички кризи, в които я забърка Мъск, все още не е известно. Нито рекламодателите ще се върнат лесно, нито другите източници на приходи ще сработят толкова бързо. Финансовото състояние на социалната мрежа остава проблемно, а репутацията на платформата страда все повече от нелогичните ходове на предприемача.
Едно е ясно – милиардерът прекара цялата година в това да оформя някогашния Twitter по свой калъп. Дотук рецептата му се оказва очевиден провал.
преди 11 месеца До: evlogiимаше откъс от едно предаване с мъск и водещия му вика, ама знаете ли, че губите пари и рекламодателите не искат да рекламират?- какво, те да не би да си мислят, че ми пука за техните пари!? я фак офф. в прав текст. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Яко им бърка отзад Мъск на левичарите и на прогресивните неокомунисти.Колкото и да ги е яд на него обаче, той си прай кефа с Екс.А дори и да го изгуби изцяло като инвестиция, пак ще му останат едни двеста милиарда и ще продължи да ги тормози. отговор Сигнализирай за неуместен коментар