IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Този див, див Мъск

Милиардерът се постара да направи всичко възможно, за да вкара социалната мрежа X в купища проблеми

12:46 | 24.12.23 г. 3
Снимка: Nathan Laine/Bloomberg
Снимка: Nathan Laine/Bloomberg

2023 година - поредната, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени, върви към края си. Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от икономическия живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2023".

Няма друго име в Силициевата долина, което да е по-голям синоним на проблеми, от Илон Мъск. През 2023 г. технологичният лидер и неуморен предприемач отново ни поднесе щедра порция от онлайн изблици, скандали и хаотични мениджърски решения. Въпреки че той стои начело на един куп компании – като започнем от производителя на електромобили Tesla, преминем през космическата компания SpaceX и стартъпа за изкуствен интелект xAI – фокусът тук ще падне върху социалната мрежа X.

Причината за това? Откакто придоби Twitter, Мъск не спира да изненадва с необичайните си ходове и отправя социалната мрежа във все по-неясна посока. За сметка на това увереността му става все по-голяма, а размахът, с който действа, стресира мнозина в индустрията.

Проблеми с името

Въпреки че придоби Twitter още през 2022 г., едва през лятото на 2023 г. социалната мрежа се сдоби с ново име и беше ребрандирана на X. Буквата не е случайно избрана. Тя стои в основата на идеята на Мъск за създаване на суперприложение по примера на WeChat на китайската Tencent Holdings. Предприемачът вярва, че истинската доминация в бъдеще ще е именно на тези „приложения за всичко“, както ги нарича той, с идеята, че те ще обединяват много услуги в едно – нещо като портал към всичко най-необходимо. Предвид тази визия не е изненада, че Мъск не спира да работи в тази посока.

X присъства в името на част от другите компании на милиардера именно като обединяващ символ. През юли това стана и името, което официално замени добре познатия бранд Twitter. Новината беше обявена лично от Мъск, а заедно с главния изпълнителен директор на социалната мрежа Линда Якарино през юли представи и новото лого на платформата. Добрата стара синя птица се превърна в огромна бяла буква „X“ на черен фон. С това стана ясно, че Мъск не държи особено на миналото на социалната мрежа, а директно я повежда в нова посока.

Само няколко дни по-късно компанията издигна огромен светещ X на покрива на централата си на Market Street в Сан Франциско. Съседите обаче се оплакаха от натрапчивата светлина, което предизвика проверка на Службата за строителни инспекции в града.

От правна гледна точка ребрандирането също се оказа спорно, защото редица други компании, в това число Meta и Microsoft, вече имат интелектуална собственост върху същата буква, което предвещава потенциални проблеми в бъдеще.

По това време адвокатът Джош Гербен, занимаващ се с търговски марки, коментира пред Ройтерс, че: „Има 100% шанс Twitter да бъде съдена за това от някого“. X все още няма сериозни предизвикателства в този аспект, но рискът все пак остава, а някоя компания може просто да изчаква по-подходящ момент, когато социалната мрежа ще е по-уязвима.

Проблемният X над централата на компанията. Снимка: David Paul Morris/Bloomberg Проблемният X над централата на компанията. Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

#СбогомРекламодатели

Този момент може и да не е толкова далеч. През 2023 г. отношенията между X и рекламодателите никак не бяха добри. Най-голямото притеснение на всички след поемането на контрола от страна на Мъск беше, че ще позволи в социалната мрежа да се появи повече проблемно съдържание. Милиардерът даде позволение профилите на личности, които по-рано бяха блокирани (като Доналд Тръмп), да бъдат пуснати отново, което само засили опасенията, че нещата ще излязат извън контрол. Скоро и това се случи.

Последна актуализация: 13:30 | 26.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 0
ratten
преди 11 месеца
До: evlogiимаше откъс от едно предаване с мъск и водещия му вика, ама знаете ли, че губите пари и рекламодателите не искат да рекламират?- какво, те да не би да си мислят, че ми пука за техните пари!? я фак офф. в прав текст.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 4
evlogi
преди 11 месеца
Яко им бърка отзад Мъск на левичарите и на прогресивните неокомунисти.Колкото и да ги е яд на него обаче, той си прай кефа с Екс.А дори и да го изгуби изцяло като инвестиция, пак ще му останат едни двеста милиарда и ще продължи да ги тормози.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още