Джак Ма по същество създаде бизнеса с електронна търговия в Китай, като съоснова Alibaba Group Holding и я насочи към върха на частния сектор в страната. Но преди няколко седмици прочутият предприемач посочи, че малко известен конкурент е изпреварил неговата компания и се е превърнал в модел за подражание в технологичната индустрия, пише Bloomberg.
„Поздравления за Pinduoduo за вземането на решения, за работата и усилията през последните години“, написа Ма във вътрешен форум, призовавайки над 220 хил. служители на Alibaba да „коригират своя курс“ на работа.
За хората извън Китай името Pinduoduo може да не говори абсолютно нищо. И все пак новосъздадената компания, официално известна като PDD Holdings, набира популярност от години, печелейки клиенти на местния пазар на електронна търговия, залагайки на редица иновации. Това е и компанията зад хитовото приложение за пазаруване Temu в САЩ, което се превърна в конкурент на Amazon.com и Walmart за малко повече от година. След коментарите на Ма пазарната оценка на PDD нарасна над тази на Alibaba, а това се случи за първи път в историята – огромна промяна за една индустрия, която повече от десетилетие беше доминирана от компанията на Джак Ма.
„Това е преломен момент за PDD – да изпревари Alibaba”, Коментира Даниел Айвс, управляващ директор на Wedbush Securities. „PDD беше лидер и постигна успех навсякъде на пазара, докато Alibaba беше малък провал“.
PDD съществува само от осем години, около една трета от времето, от което Alibaba работи. От самото ѝ начало в Шанхай основателят ѝ Колин Хуан, който е сериен предприемач, иска да направи онлайн търговията на дребно различна от традиционни услуги като Alibaba и Amazon, като включва функции от компаниите за игри, които е управлявал преди. Купувачите на PDD получават изгодни оферти, докато търсят продукти, а след това разказват на приятелите си сделки, които могат да сключат заедно. Освен това събират отстъпки като въртят виртуална рулетка и отглеждат виртуални риби в приложението. Идеята на Хуан е да направи онлайн пазаруването по-забавно и по-социално, отколкото предлага конкуренцията.
„Няколко компании са опитвали това преди, но никой не е успял да го направи“, коментира Хуан в интервю за Bloomberg News през 2017 г. „Усетихме, че имаме конкурентно предимство“.
Хуан се оттегля от длъжността главен изпълнителен директор през 2020 г., а PDD отказва да предостави директори за интервю във връзка с тази статия. В изявление до Bloomberg говорителят на Temu коментира, че функциите на приложението ѝ са вдъхновени от дейности, които хората биха открили в един търговски център или панаир. „Например нашите ограничени оферти са подобни на бързите разпродажби във физическите магазини, докато колелата на късмета ни и късметчетата напомнят промоциите в търговските центрове“, посочва говорителят. „Нашата цел е да повторим тези познати офлайн изживявания в дигиталния свят, като добавим елемент на забавление и усещане за нещо познато към онлайн пазаруването.“
Чрез Temu хората в повече от 40 държави сега опитват подобните на игра функции на компанията и особено ниските ѝ цени. В САЩ приложението нашумя през февруари със своята реклама на Super Bowl „Пазарувай като милиардер“ и бързо се превърна в най-сваляното в страната. Temu.com беше най-бързо развиващият се мултикатегориен търговец на дребно на Черния петък, с ръст на трафика от 84%, в сравнение с 2% при Amazon, сочат данни на SimilarWeb.
Шарлот Хрис може да свидетелства за пристрастяването към услугата. 32-годишният финансов мениджър от Сан Франциско изтегля Temu по настояване на приятел и сега не спира да играе игри в платформата. Подобно на много потребители обаче, тя има смесени чувства относно изживяването си. „Казах на моя приятел, че не искам да изтеглям това приложение, и най-лошите ми страхове се потвърдиха“, казва тя. „Продължавам да го обвинявам, че ме накара да се регистрирам и след това да се пристрастя към този евтин допамин“.
Предвид тези емоции, скептиците се съмняват дали успехът на приложението е устойчив. Клеинтите се пристрастяват да скролват през приложението, за да намерят изненадващо евтини, изгодни предложения, като електрическа четка за зъби за 3,28 долара и слушалки, подобни на AirPods за около 2,98 долара. Но ако махнем милионите долари субсидии и маркетинг, големият въпрос е дали хората ще останат. Технологичната индустрия е пълна с подобни чудеса за един ден – Wish.com, Groupon, Pets.com, които харчиха много за субсидии, само за да открият, че не могат да превърнат потребителите в лоялни клиенти.
преди 10 месеца Чудесно, поредният Тик Ток в пазаруването ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар