TikTok иска да е по-скоро приятел, отколкото враг, така че да задържи крепостите си зад граница. Поне така изглежда се оформят нещата в Югоизточна Азия, където китайското приложение за кратки видеа, собственост на ByteDance, проучва възможността да инвестира в подразделение на индонезийския технологичен пионер GoTo. Идеята е по този начин да заобиколи забраната социалните мрежи да се занимават директно с електронна търговия, пише Ройтерс.
Индонезия се опитва да осигури „честна и справедлива“ конкуренция и да защити търговците, но успехът в чужбина е все по-важен за технологичните фирми, които отправят поглед към пазара.
Главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Дзъ Чъу беше приветстван в Индонезия, където компанията му има 125 млн. активни потребители месечно, когато през юни обеща да инвестира милиарди долари в региона. Брутната стойност на електронната търговия в страната почти ще се утрои до 160 млрд. долара между 2023 и 2030 г., прогнозира доклад на Google, Temasek и Bain & Co. Но глобалният гигант не успя да предвиди регулаторните пречки на най-големия си пазар за онлайн пазаруване.
Базираната в Джакарта GoTo, създадена чрез сливането на фирмата за превози Gojek с екипа за електронна търговия на Tokopedia през 2021 г., може да бъде изкушена да сключи сделка. Цената на акциите ѝ се повиши с 12 на сто в резултат на новините миналата седмица, но остава със 70% под тази от първичното публично предлагане през април 2022 г. Въпреки че компанията намалява загубата си, дейностите ѝ тепърва ще стават печеливши.
За новия главен изпълнителен директор Патрик Уалухо обвързването с TikTok може да бъде изкушаваща възможност за спиране на загубата на пазарен дял на Tokopedia, която е изправена и пред ожесточена конкуренция от регионални играчи като подкрепената от Alibaba Lazada и Shopee на листнатата в САЩ See. Приложението на TikTok за кратки видеа ще даде на Tokopedia нов силен път за растеж на бизнеса ѝ с онлайн пазаруване и плащания.
Един съюз между двете би увеличил потенциала за по-нататъшна консолидация. Конкурентът Bukalapak, който е подкрепен от държавния фонд на Сингапур GIC, както и по-малки фирми като Bilbli (собственост на Global Digital Niaga) могат да преосмислят стратегиите си.
Отказването и оттеглянето също са опция. Китайският онлайн търговец на дребно JD.com затвори сайтовете си за онлайн търговия в Индонезия и Тайланд тази година поради интензивна конкуренция. Вместо това се фокусира върху логистиката и складирането. И все пак, тъй като технологичните компании от Народната република до Индонезия правят всичко възможност, за да увеличат растежа си, на фона на намаляващата подкрепа от инвеститорите,със сигурност ще има отчаяни нови съюзи.