IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Apple не успя да прескочи ниската летва през този сезон на отчетите?

Пред компанията стоят големи въпроси като партньорството ѝ с Google и бъдещето ѝ в Китай

10:00 | 04.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

В сравнение с другите големи технологични компании, около които се шуми много заради изкуствения интелект, Apple изглежда имаше най-ниската летва за прескачане през текущия сезон на отчетите. Най-високо оценената компания в света все пак не успя да се справи с нея, пише Wall Street Journal.

Най-малкото резултатите на Apple за фискалното четвърто тримесечие, които излязоха късно в четвъртък, показаха, че най-новите модели iPhone не се радват на силен старт. Компанията пусна серията iPhone 15 по обичайното време – в края на септември, около седмица преди края на тримесечието. Приходите от iPhone за последния отчетен период са нараснали с 3% на годишна база до около 43,8 млрд. долара, в съответствие с прогнозите на анализаторите. Но сега сравнението е с ръст от 10% през четвъртото тримесечие на миналата година и със скока от 47 на сто от 2021 г., когато серията iPhone 13 се появи на пазара и имаше изненадващо силно търсене.

Очакванията също не изглеждат особено големи за настоящото тримесечие, което завършва в края на октомври. По време на разговора си с анализаторите след представянето на отчета Apple заяви, че очаква общите ѝ приходи да останат непроменени спрямо същия период на миналата година, което би било под ръста от 5%, който Wall Street прогнозира. А главният финансов директор Лука Маестри каза само, че очаква приходите от iPhone да нараснат през периода. Анализатори прогнозират 6% ръст за тримесечието, сочат данни на FactSet.

Цената на акциите на Apple се понижи с повече от 3% по време на следборсовата търговия след представянето на резултатите. Това е забележителен спад, като се има предвид, че напоследък акциите вече се представяха по-слабо от тези на другите технологични гиганти. Растат притесненията относно новия продуктов цикъл на iPhone и относно по-дългосрочни проблеми като състоянието на китайския пазар и дохододносните отношения на компанията с Google, която плаща на Apple милиарди долари всяка година, за да бъде търсачка по подразбиране на iPhone и други устройства. Тази връзка е в центъра на антимонополен процес срещу Google, който продължава вече два месеца. Когато му беше отправен въпрос по казуса, главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук каза: „Ние вземаме решения, които са в най-добрия интерес на нашите потребители“.

Случаят е далеч от разрешаване. Китай обаче е по-належащ проблем. Приходите на Apple в района на Китай, Тайван, Макао и Хонконг са спаднали с близо 3% на годишна база, спрямо 6% ръст през фискалното четвърто тримесечие на миналата година. Това доведе приноса на Китай към общите приходи на Apple до най-ниската му точка от близо три години. Кук заяви, че Apple е имала рекордни приходи от iPhone в Китай през последното тримесечие. Данни на компанията за пазарни проучвания Counterpoint обаче предполагат, че iPhone е загубил инерция на китайския пазар за сметка на възраждащата се отново Huawei.

Пред анализаторите Кук коментира, че вижда Китай като „изключително важен пазар и съм много голям оптимист за него“. Но той беше видимо по-ентусиазиран за Индия – развиващ се пазар и производствен център за компанията, който спомена три пъти в откриващите думи на събитието в четвъртък, в сравнение само с едно споменаване на Китай.

Размерът на действителния бизнес на Apple в Индия е неизвестен, тъй като компанията вкарва финансовите резултати от страната в своя гигантски европейски сегмент, който включва също Близкия изток и Африка. Междувременно Китай е отговорен за по-голямата част от производството на Apple и около 19% от приходите на компанията за току-що приключилата фискална година. А съдбата на Apple там се преплита с геополитически натиск, който до голяма степен е извън контрола на компанията. Това оставя на гиганта малко възможности отвъд това, което отдавна прави най-добре – да продава устройства от висок клас, допълнени от нарастваща гама от услуги.

За компания, която прехвърля близо 300 млрд. долара годишно от тези устройства, продажбата на още малко всяка година може да бъде трудна задача.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:01 | 04.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още