Microsoft въведе този тип партньорства със стартъпи за изкуствен интелект преди четири години, когато инвестира 1 млрд. долара в OpenAI. В замяна OpenAI се съгласи ексклузивно да обучи своя софтуер на сървърите на Azure и да пусне своите продукти през платформата. Технологичният гигант действа в много по-голям мащаб през януари, когато обяви, че планира да инвестира 10 млрд. долара в OpenAI.
След като клиентите започнаха да използват ChatGPT и да изграждат инструменти на база на технологията, Microsoft започна на бере плодовете от инвестицията си. През последното ѝ тримесечие приходите от Azure нараснаха с цели 29% в сравнение със същото тримесечие година по-рано. Директори на Microsoft твърдят, че 3 процентни пункта от този растеж са дошли само от разходите за изкуствен интелект. Това означава около 500 млн. долара разходи за AI за Azure, на база на прогнозите за приходите на бизнеса. По-голяма част от тези разходи идват от OpenAI и продукти, изградени върху нейния софтуер, казват анализатори.
Тъй като клиентите са се регистрирали да използват ChatGPT и да изграждат инструменти върху основната си технология, Microsoft пожъна ползата. През последното тримесечие приходите на Azure са нараснали със стабилни 29% в сравнение с тримесечието година по-рано; Ръководителите на Microsoft казаха, че 3 процентни пункта от този растеж идват само от разходите за ИИ. Това означава около 400 милиона долара разходи за AI за Azure, въз основа на прогнози за приходите на бизнеса. По-голямата част от тези разходи са от OpenAI и продукти, изградени на неговия софтуер, казват анализатори.
Рисковите инвеститори, които се конкурират с облачните гиганти, изтъкват кръговия характер на тези сделки.
„Използването на счетоводния баланс за потенциално изкуствено надуване на приходите е проблем за одиторите“, коментира Бил Гърли, рисков инвеститор в Benchmark. „Това е въпрос, който заслужава допълнително разглеждане“.
Този тип сделки са допустими, стига да се ръководят от легитимни бизнес цели, а не само да увеличава приходите, казва Кристофър Амрстронг, професор по счетоводство в бизнес училището на Станфордския университет.
Гигантите на пазара на облачни услуги са правили подобни стратегически инвестиции и в миналото, но нито една от тях не е била с мащаба на тези скорошни сделки.
Директори на технологичните компании казват, че тези инвестиции и облачните ангажименти са поето от различни екипи. Те твърдят, че целта не е само да осигурят пари на клиент с големи разходи, но и да спечелят от своите инвестиции
„Инвестициите трябва да имат основание да бъдат направени. Точка“, коментира през август Кевин Ичпурани, корпоративен вицепрезидент на Google Cloud. Той твърди, че инвестициите на Google и договорите с облачното ѝ звено са отделни споразумения.
В допълнение към сделките си с Anthropic, Google е сключила поредица от подобни инвестиции и облачни договори с множество по-малки стартиращи компании, казват инвеститори, участващи в сделките.