Технологичните гиганти се отърсват от постпандемичните мрачни дни. Миналата седмица Microsoft, Amazon.com, Meta Platforms и Alphabet обявиха тримесечни отчети, показващи силен растеж и подобряване на маржовете в различни области – от дигиталната реклама до електронната търговия и облачните изчисления, пише Wall Street Journal.
Освен това започват да виждат първите сигнали, че големите им инвестиции в изкуствен интелект (AI) се отплащат, докато компаниите се опитват да уверят Wall Street, че предстои да спечелят много повече.
Средните приходи на четирите компании за последното тримесечие са нараснали с около 13% спрямо година по-рано – най-бързият темп на растеж от последното тримесечие на 2021 г.
Технологичната индустрия отново поема нагоре, след като се бореше със забавяне на бизнеса в продължение на близо две години, през които съкрати служители и намали други разходи след бума, който изпита по време на пандемията. Ранните данни от отчетите показват, че следпандемичната слабост може да си е отишла.
Темата за изкуствения интелект доминира представянията на финансовите отчети, предлагайки известни сигнали за това кой е по-напред в надпреварата да превърне горещата технология в хитов продукт. Microsoft заяви, че 3 процентни пункта от ръста на приходите ѝ от изчислителни облаци идват от клиенти, които плащат, за да ползват нейния облак, така че да предлагат продукти с генеративен изкуствен интелект като ChatGPT. Amazon каза, че очаква десетки милиарди долари приходи от генеративен изкуствен интелект в следващите няколко години.
Alphabet и Meta пък отчетоха стабилен рекламен ръст и подчертаха собствените си планове за AI.
Реакцията на фондовия пазар беше смесена. Инвеститорите все още се опитват да разберат кои компании ще превърнат обещанието за AI в дългосрочна печалба, коментира Уди Маршал, партньор в инвестиционната компания TCV. „Това е като игра на хокей, където шайбата е в средата и никой не знае накъде отива“.
Това е голяма промяна от преди по-малко от година. По-рано през 2023 г. главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг заяви, че компанията му е в годината на ефективността, след като проблемите от миналата година накараха гиганта да съкрати над 20 хил. служители и да свие разходите си. При представянето на финансовия отчет миналата седмица Зукърбърг спомена ефективността седем пъти, а изкуствения интелект – над 30 пъти.
Използването на технология за спестяване на пари беше във фокуса на презентацията на Microsoft преди година, а главният изпълнителен директор Сатя Надела повтори как Microsoft трябва да помага на клиенти да „правят повече с по-малко“. В последния отчет на компанията той използва тази мантра само веднъж.
Amazon, която съкрати около 27 хил. корпоративни служители през последната година, заяви, че печалбата ѝ се е утроила в периода от юли до септември благодарение на силните продажби на звената за реклама и търговия на дребно. Въпреки че подразделението ѝ за изчислителни облаци записа по-бавен темп на растеж от очакваното от Wall Street, компанията увери инвеститорите, че бизнесът е силен през текущото тримесечие, и изрази амбициите си в сферата на изкуствения интелект.