Въпреки че глобите, наложени на Meta Platforms през последните няколко години, достигнаха милиарди долари, отдавна смятам, че по-голямото наказание за главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг беше парализата, която компанията му претърпя, пише Дейв Лий в коментар за Bloomberg. Инженер по душа, Зукърбърг изглеждаше зле подготвен и незаинтересован да играе дипломатическата роля, необходима за изваждането на репутацията на социалната мрежа от канавката, допълва той.
Това означаваше, че усилията за създаването на иновации се сринаха под тежестта на лошата репутация на Meta. Спомнете си за устройството за видео чат Portal на компанията. Той беше пуснат на пазара през 2018 г. и беше продукт на добра цена, изключително удобен за ползване. Въпреки това беше посрещнат със смях: Facebook вече иска да постави камера в дома ми? Сериозни ли сте?
По-късно усилията на Meta да пусне криптовалута, със защити, далеч надхвърлящи подобни проекти в дигиталния Див запад, бяха по същество мъртви, когато стигнаха до американските регулатори. Посланието е съвсем ясно: „След всичко, което направихте? Забравете.“
Ако гледате клипове на Зукърбърг от тогава, ще видите напрежението, изписано по лицето му. Хората го нарекоха робот, заради представянията му пред Конгреса и в различни интервюта, където не показваше никакви емоции. Докато се опитваше да угоди на всички, той се обърка – например, когато твърдеше, че отричането на Холокоста има място на места като Facebook. Хората започнаха да се чудят дали Зукърбърг е ангажираният, способен лидер, от който Meta се нуждае. Може би, подобно на някои други основатели на технологични гиганти, компанията и натискът, свързан с нея, го бяха надраснали. Гласовете на недоволството щяха да са по-силни, ако не беше фактът, че контролът на Зукърбърг върху компанията прави всяко отстраняване невъзможно. Никой няма силата да го направи.
Пандемията донесе още проблеми. През октомври 2021 г. Wall Street Journal публикува „The Facebook Files“ – статия, базирана на смущаващо изтичане на фирмени документи от информатора Франсис Хаугън. В началото на 2022 г. и през по-голямата част от годината Meta усещаше болките от последните промени в поверителността, направени от Apple, които направиха по-трудно събирането на данни за таргетирана реклама. Същевременно Wall Street се притесняваше, че бизнес моделът на Meta може да бъде непоправимо повреден. Meta беше една от няколкото големи технологични компании, принудени да съкратят хиляди работници, признавайки, че е станала прекалено самоуверена и наела твърде много персонал. Тъй като инвеститорите се притесняваха от разходите на компанията, особено за фантастичната метавселена, Зукърбърг обеща „година на ефективност“.
Засега планът на Зукърбърг работи. Цената на акциите на Meta нарасна с близо 150% през последните 12 месеца. Рекламата се завърна, разходите са умерени, а изкуственият интелект проправя нови пътища към неочаквана нова област на растеж. С Threads – конкурент на X (преди Twitter) – компанията има неочаквана възможност за растеж. Дори и силно критикуваните амбиции за метавселената получиха тласък, когато Apple представи очилата си Vision Pro, потвърждавайки до известна степен, че визията на Meta за следващата голяма платформа всъщност е на прав път.
Още нещо се случи със Зукърбърг по време на пандемията. Той се сдоби с живот. „Това беше възможност за много хора просто да преоценят какво смятат за значимо в живота си“, сподели той пред Алекс Хийт от The Verge тази седмица. „Изводът е, че трябва да прекарвам много повече време със семейството си , както и да прекарваме повече време сред природата, защото не идвах толкова често в офиса.“