На какво миришат имейлите? Посещението ми на нова изложба в Лондонския музей на дизайна предполага, че те излъчват дървесен аромат със силен нюанс на хвойна, пише колумнистката на Financial Times Сара Ебнър. Или може би, както Кристиан Уидлик, силата зад потапящата изложба, обяснява: „Те миришат на чисто и свежо.“
Целта очевидно е да се „предизвика яснота“ и „трансформира настроението и начина на мислене“. Разбира се, ние обикновено може да свързваме мейлите с нещо различно.
Може да се чудите защо се опитвам да помириша имейл, пише авторката, но всичко е част от интерактивното шоу, в което посетителите влизат през огромен жълт плик. Продължава се с история на технологията (сега на повече от 50 години), личностен имейл тест (аз се оказах, за щастие, „професионалист“) и дори стая за мислене, където сте поканени да помислите за бъдещето на имейла.
„Имаме тази обсесия с електронната поща и искахме да я споделим с всички“, казва Уидлик. Това може би не е изненадващо, като се има предвид, че той е и творчески директор на компанията за имейл маркетинг Intuit MailChimp, спонсор на шоуто. Но макар че изложбата в Музея на дизайна е провокативно наречена „Имейлът е мъртъв“, тя е по-скоро напомняне за трайността на тази технология.
Това включва нейната история. Въпреки че все още има (разгорещени) спорове за това кой всъщност е изобретил имейла, определено е вярно, че кралица Елизабет II е първият държавен глава, изпратила такъв, използвайки Arpanet (много ранна публична компютърна мрежа) на събитие през 1976 г.
Като ръководител за нюзлетърите на FT, може би няма да се изненадате да научите, че вярвам, че имейлът ще устои дълго в бъдещето, пише Ебнър. Данните ме подкрепят: сега има над 4,3 милиарда потребители на електронна поща в света, цифра, която се прогнозира да достигне 4,7 милиарда до 2026 г., докато приходите в имейл маркетинга се очаква да достигнат 8,7 милиарда паунда до края на тази година. Имейлите може да не са лъскави и новички, но като надеждни и стари те все още могат да бъдат полезни. Познавате ли някого, който не използва имейл?
Разбира се, като всеки работник в петдесетте си години, технологията е имало някои пропуски по пътя си. Входящите кутии се пълнят лесно, някои съобщения може да са по-добри като телефонни обаждания, а бутонът „отговори на всички“ е цъкаща бомба. Може би си спомняте имейла, изпратен случайно до всички служители на Националната здравна служба във Великобритания през 2016 г. Това се случи в понеделник сутринта, но всъщност не извинява копирането в кореспонденция на над 840 000 служители - много от които впоследствие се оплакаха.
И това не е единствената имейл грешка. Винаги проверявайте внимателно адреса за изпращане. Само преди няколко месеца беше разкрито, че Министерството на отбраната на Обединеното кралство е започнало разследване, след като имейли, съдържащи класифицирана информация, са били изпратени до Мали, вместо до Пентагона. Длъжностните лица случайно пропуснали едно „i“, поради което съобщенията отишли в домейна „.ml“ на Мали вместо до „.mil“ на американските военни.
Но въпреки грешките не се появи истински заместител на технологията. Имейлът не само детронира писмата като основно средство за съобщаване на новини - той е и източник на образование и вдъхновение, начин за популяризиране на събития и дори инструмент за потвърждаване на вашата самоличност. Плюс това архивите му продължават да живеят във входящата ви поща, като остават изключително достъпни за търсене.
Нюзлетърите са само едно от направленията, по които имейлът се е развил. Аз очевидно съм им фен, отбелязва авторката – форматът изгражда взаимоотношения между читатели и писатели и може бързо да се превърне в навик.
Вземете The Mill. Този базиран в Манчестър проект, който започна през 2020 г., след като основателят му Джоши Херман беше разочарован от липсата на дълбочина в регионалната журналистика, току-що беше оценен на 1,75 милиона паунда и получи инвестиция от група, включваща Марк Томпсън, новият ръководител на CNN. „Пренасочих се към нюзлетърите, защото беше толкова евтино и лесно“, казва Херман. „Отвориха ми се очите колко мощни са те откъм взаимодействие и колко близо те довеждат до публиката.“
Колко дълго ще продължи да властва мейла не е ясно. Snapchat, TikTok и Instagram със сигурност са във възход сред по-младите поколения – веригите за отговори на всички не заемат голямо място в живота им. Но успехът на имейла се крие в безобидния начин, по който той се е вградил във всеки етап от живота: училищен мейл е последван в бърза последователност от университетски и след това професионален. С други думи, имейлът не е мъртъв. Той е навсякъде.