Причините, поради които хибридният модел за онлайн пазаруване "Click and collect" не се предлага масово от търговци в България, са няколко. На първо място е фактът, че работодателите трябва да обучат персонала си на нов вид дейност. На следващо място е технологичната причина – трябва да се направят известно количество подобрения по системите, които търговците използват. Това коментира Стефан Чорбанов, съосновател и управител на Stenik Group, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Хибридният модел на онлайн пазаруване, известен като "Click and collect", съществува още преди пандемията, но през този период няма голяма популярност. Това е метод, при който потребителите на онлайн магазини избират продукти в интернет пространството, но вместо доставка с куриер, те избират пратката да бъде подготвена във физическия магазин на търговеца и да отидат да я вземат в подходящ за тях момент.
Чорбанов посочи, че над 50% от потребителите в Западна Европа са пазарували поне веднъж чрез метода "Click and collect", което доказва, че този подход набира все по-голяма популярност. В САЩ около 10% от общият ритейл минава през този метод, каза гостът.
Към момента в България нуждите на самите потребители изпреварват готовността на търговците за имплементация на този метод. У нас предимствата на този метод за пазаруване не са достатъчно добре обяснени от търговците. „Сред предимствата са безплатна доставка, по-бързото взимане на пратката, има по-голяма поверителност“, посочи гостът.
Събеседникът сподели, че това което ще накара и българите да пазаруват чрез хибридния метод, е тенденцията някои брандове да отварят повече физически магазини в по-малките населени места заради покачващата се средна заплата и покупателната стойност в страната.
Според Чорбанов все по-бързо ще се разпространяват и мобилните приложения на онлайн магазините у нас. Гостът се обърна към българските търговци и заяви, че за да бъдат конкурентни, трябва да помислят за разработка на мобилни приложения, което ще повиши лоялността на потребителите, средната стойност на кошницата и честотата на покупките.
Повече за нагласите на българските потребители и промените в онлайн пазаруването може да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria.