Най-големите онлайн компании в света се надпреварват да прилагат нови мерки – от ограничаване на персонализираната реклама до промяна на политиките относно езика на омразата, докато се подготвят за новите тежки правила на Европейския съюз (ЕС), които влизат в сила днес (25 август), пише Financial Times.
19 платформи, включително Instagram, Google и TikTok, са изправени пред специални задължения съгласно Закона за цифровите услуги, забележително законодателство, одобрено през април миналата година, което цели да контролира онлайн съдържанието.
Обширните правила включват забрана за насочване на реклами към потребителите въз основа на религия, пол или сексуални предпочитания, механизми за принуждаване на платформите да разкрият какви стъпки предприемат за справяне с дезинформацията или пропагандата, както и нови защити за непълнолетните.
Първият тест е днес, когато компаниите трябва да започнат да представят оценки на риска за това как планират да изпълнят новите изисквания.
Крайният срок доведе до борба за промяна на бизнес практиките в онлайн групите. X на Илон Мъск, преди известна като Twitter, отговори като въведе политика срещу речта на омразата, която забранява на потребители да се обръщат към когото и да било с изображения, изрязяващи омраза, като нацистката свастика например.
Собствениците на социални мрежи, като Meta Platforms, Snap и TikTok, предприеха действия, за да дадат на милионите си потребители възможността да изключат част от персонализираното съдържание, което се смяташе за ключово за успеха на платформите при привличането на потребители.
Тези компании, както и Google, също така са ограничили насочването на реклами към хора под 18-годишна възраст, като същевремено предоставят на потребителите повече информация защо са били таргетирани с определени реклами.
Сър Ник Клег, президент по глобалните въпроси на Meta, коментира, че компанията е „събрала един от най-големите многофункционални екипи в нашата история, с над 1000 души, които в момента работят върху Закона за цифровите услуги“.
„Това е нещо голямо не само за европейските технологични компании, но и за всички технологични компании, които работят в ЕС“, пише той в блога на компанията.
TikTok каза, че също е насочил над 1000 служители да работят по спазването на новата регулация, което показва огромните ресурси, отделени от компаниите, за да могат да отговорят на правилата.
„Това е повратна точка“, коментира Алек Бърнсайд, базиран в Брюксел партньор в адвокатската кантора Dechert. „Вече имаме нов цифров код за интернет, като ЕС действа първи, и вероятно ще се превърне в шаблон за много страни извън блока“.
Все още обаче някои компании се опитват да се съпротивляват срещу правилата. Amazon и германският онлайн търговец Zalando заведоха правни спорове с аргумента, че не трябва да бъдат считани за „много големи онлайн платформи“.
Amazon каза, че законът трябва да се съсредоточи в компаниите, които разпространяват информация и за които рекламата е основен източник на приходи, докато Zalando твърди, че твърде малко клиенти посещават нейните уебсайтове, за да бъде обхваната от правилата. Онлайн групите, които имат 45 млн. активни потребители са изправени пред специални задължения съгласно закона.
Even so, Amazon said it would provide more information on third-party sellers on its platform and has created a channel to allow users to report suspected illegal products.
Въпреки това Amazon каза, че ще предостави повече информация за продавачи трети страни на своята платформа и създаде канал, който позволява на потребителите да докладват за предполагаеми незаконни продукти.
Някои по-малки платформи, включително Pinterest и Wikipedia, също отговарят на прага за най-строгите изисквания. Wikipedia каза, че ще публикува повече информация относно получените искания за промяна или премахване на съдържание.
Представители на ЕС очакват някои платформи да закъснеят с предаването на задължителните си доклади за оценка, които ще разкрият как онлайн платформите работят за ограничаване на дезинформацията, незаконното съдържание и проблемните продукти онлайн. Регулаторите казват, че ще глобяват закъснелите.
Законът за цифровите пазари, друга важна част от законодателството на ЕС, насочена към ограничаване силата на големите технологични играчи, пък влиза в сила в началото на следващия месец.
Някои от задълженията съгласно него, като например принуждаването на платформи, които се считат за „пазачи“, да позволяват конкурентни магазини за приложения да бъдат инсталирани като алтернативи, ще засегнат в основата начина, по който компании като Apple генерират приходи.
„Много краткото време за внедряване създаде допълнителен стрес, имахме нужда от много ресурси – както време, така и пари, които можехме да използваме за създаване на действителни иновации“, каза директор на голяма онлайн платформа, обхваната от Закона за цифровите услуги.