След десетилетие, в което Netflix беше посочвана като технологична компания, която разпространява развлечения, нейните ръководители напоследък се опитват да превърнат стрийминг гиганта в гигант за развлечения, който разчита на технологиите, пише Wall Street Journal.
Но не се заблуждавайте: собствената технология, която Netflix използва за събиране и анализиране на данни, остава ключова за успеха на компанията. Тези данни, от своя страна, се използват за информиране на решенията за това какви филми и сериали да се създават, дали да се продължава с нови сезони и дали да се споделят с даден зрител чрез алгоритмите за препоръки.
Това важи, независимо дали съдържанието е ново и оригинално, като „The Queen’s Gambit”, “Squid Game” и „Money Heist”, или е част от франчайз, като „Queen Charlotte: A Bridgerton Story”, „Gilmore Girls”, или пък става дума за следващи сезони на хитове като „Stranger Things”.
Netflix вече споделя част от тези данни лично с тези, които правят съдържанието ѝ, и под формата на публични седмични списъци с топ 10 продукции, коментира говорител на Netflix. В зависимост от това как вървят паралелните стачки на сценаристи и актьори, компанията и многото ѝ имитатори може да трябва да споделят повече.
Това е така, защото в ерата на стрийминга отговорът на въпроса как трябва да бъдат компенсирани актьорите и сценаристите зависи от тези данни и как компанията ги използва, за да изчисли дали дадено шоу е добра инвестиция.
Данните като разменна монета в трудовите преговори
Когато възникнат въпроси в контекста на преговорите за сключване на споразумения, като тези, които стоят в основата на настоящите стачки в Холивуд, това, което наистина е заложено на карта, са днаните и кой ги притежава, коментира Майкъл Уейн, доцент по медии и творчески индустрии в Erasmus University в Ротердам.
Гилдията на сценаристите в Америка и SAG-Aftra, синдикатът на актьорите, не са отговорили на запитванията за коментар.
Уейн посочва „House of Cards”, първият голям оригинален сериал на Netflix. Дори 10 години след дебюта си, той все още има стойност за компанията, но колко точно, не е ясно.
„Докато хората, които създават съдържание на Netflix, не знаят стойността на труда си, Netflix има предимство на масата за преговори“, смята Уейн. „Данните са в основата на това“.
През последните няколко години Netflix е започнала да споделя повече данни с продуцентите, твърди говорителка на компанията. Същото разкрива и писмо на Netflix, изпратено през 2019 г. до парламентарна комисия във Великобритания. Тези данни включват колко хора са започнали да гледат сериал или филм в първите седем и в първите 28 дни, в които той се е появил в услугата, както и какъв брой са го изгледали по това време.
Освен това Netflix има програма, позволяваща на десетки хиляди нейни абонати да дават ранна обратна връзка за някои заглавия, с надеждата, че ще насърчи онези, които ги създават, да ги променят, така че да отговарят на вкусовете на зрителите.
Работещите в Холивуд може да се надяват да променят тази ситуация. Но реалността е такава, че освен тези ограничени разкрития, Netflix няма стимул да бъде прозрачен относно собствените си вътрешни данни, посочва Маршини Чети, доцент по компютърни науки в Университета на Чикаго, който е изучавал как компанията събира информация.