Европейската комисия (ЕК) завежда ново дело в областта на конкуренцията срещу рекламната дейност на Google. В сряда ЕК поиска от интернет компанията да продаде част от рекламните си услуги и по този начин - част от машината си за правене на пари. Основният въпрос е дали Google си е осигурила предимство пред конкурентите си в областта на рекламните услуги, като по този начин е нарушила правилата за конкуренцията, предава Bloomberg.
„Компанията събира данни за потребителите, продава рекламно пространство и действа като посредник за онлайн реклама", заяви Маргрете Вестагер, комисар на ЕС, отговарящ за лоялната конкуренция. Така Google присъства на почти всички нива на рекламната индустрия, каза Вестагер. „Опасяваме се, че Google може да е използвала пазарната си позиция, за да облагодетелства собствените си посреднически услуги", добави датчанката, позовавайки се на резултата от разследването на Комисията, което се провежда от средата на 2021 г.
Тя вече не виждала друг начин за привеждане на пазара на цифрова реклама в съответствие със законодателството в областта на конкуренцията с Google като централен играч освен чрез частична продажба, каза Вестагер. „Google е навсякъде." Тази стъпка винаги е крайната мярка в подобни производства, поясни тя.
От съществено значение е, че Европейската комисия заяви, че потенциалната заповед за прилагане на поведенчески корективни мерки от страна на Google може да не е достатъчна за коригиране на неправомерното поведение, което отваря вратата за потенциална заповед срещу Google да отдели бизнеса си с рекламни технологии от основните си услуги.
Делото на ЕС е директна атака срещу „черната кутия" на онлайн рекламата, в която Google автоматично изчислява и предлага рекламно пространство и цени на рекламодатели и издатели, когато потребителят кликне върху дадена уебстраница. Онлайн рекламата е най-доходоносният бизнес на компанията майка Alphabet Inc., като генерира 80% от общите приходи през миналата година, възлизащи на около 225 млрд. долара.
Новата стъпка следва три по-ранни дела на ЕС срещу Google, в които компанията бе глобена с над 8 млрд. евро от 2017 г. насам за злоупотреба с господстващо положение в мобилната си операционна система, бизнеса си с търсене и дейността си с дисплейна реклама. Google продължава да защитава своята невинност.
Така наречените изложения на възраженията са официална стъпка, в която се излагат опасенията на Европейската комисия относно определено поведение, което тя счита за вредно за пазара. В сряда ЕК призова Google да предложи решения.
Макар че антитръстовите обвинения могат да проправят пътя към глоби в размер на 10% от глобалните продажби на дадена фирма, те рядко достигат този размер, което означава, че въздействието върху приходите на фирмите от Силициевата долина често е слабо.
Вместо това регулаторните органи в Европа се насочиха към налагане на строги корективни мерки - включително промени в бизнес модела на компаниите - които могат да бъдат много по-тежки. Те също така одобриха множество нови правила, за да се опитат да действат, преди да е станало твърде късно, за да спрат най-мощните компании да задушават конкуренцията си.