Инвеститорите в „Яндекс“ ще могат да избират дали да запазят дял в печелившия руски бизнес на компанията, да вземат пари в брой или да получат дял от международните ѝ стартъпи, докато гигантът се опитва да раздели активите си, твърдят източници на Bloomberg, запознати с въпроса.
Регистрираната в Нидерландия „Яндекс“ планира да предложи на руските инвеститори възможност да разменят дяловете си за част от руското подразделение, ако постигне сделка за продажба на мажоритарен дял в този бизнес, допълват източниците, които са пожелали да останат анонимни, защото нямат право да коментират публично информацията. Същевременно „Яндекс“ обмисля да предложи няколко опции на международните си инвеститори, макар че решения по този въпрос ще изискват одобрението на акционерите.
От пресслужбата на „Яндекс“ са отказали да коментират въпроса.
Компанията се оказа под особен натиск както в Русия, така и в чужбина, откакто президентът Владимир Путин нареди да бъде извършена инвазия в Украйна преди повече от година. Някога наричана „Руският Google”, сега „Яндекс“ търси как да се освободи от руския си бизнес, който генерира по-голямата част от нейните приходи, както и да отдели редица международни стартъпи.
В сряда бордът на фирмата е обсъдил рамката на потенциална сделка за продажбата на 51% дял от руските активи, но според източниците все още не са взети никакви решения.
Приблизително 20% от „Яндекс“ се държат от руснаци, които могат да търгуват на Московската борса, допълват те. Ако сделката за продажбата на дела в руския бизнес се случи, а местните акционери се съгласят на размяната, нидерландското дружество ще държи приблизително една трета от руското звено, казват източниците.
След това „Яндекс“ очаква да изгради нов международен бизнес, който ще контролира лицензите за разработка на технологии за автономни автомобили, облачно съхранение на информация, етикетиране на данни и проекти в сферата на образователните технологии, допълват източниците.
По думите им на останалите инвеститори ще бъдат дадени три възможности: да заменят притежаваните от тях акции за дял в новата компания, продажба за част от постъпленията от продажбата на руски активи или запазване на дялове в „Яндекс“.
Всяка сделка ще изисква одобрение от две трети от акционерите.