Американският технологичен концерн Amazon промени огромната си логистична мрежа, за да намали разстоянието, което пакетите изминават в САЩ, в опит да достави продуктите на клиентите по-бързо и да подобри рентабилността.
Според ръководители, анализатори и продавачи, които предлагат своите продукти в Amazon, мярката на компанията е намалила времето за доставка, променила е управлението на складовите наличности и резултатите от търсенето, които клиентите виждат на нейния водещ уебсайт за електронна търговия. Изглежда, че този ход също така подобрява финансовите резултати на компанията.
Промените, които бяха въведени през последните месеци, представляват една от най-големите изменения в системата на Amazon за доставка на стоки по света, пише The Wall Street Journal.
Тази мрежа се разрасна по време на пандемията, тъй като Amazon добави складове, камиони и персонал, за да отговори на нарастващото търсене, което доведе до сътресения в работата на компанията по доставките. Amazon набираше служители с главоломни темпове и за две години удвои складовите си площи в САЩ. По данни на консултантската компания по логистика MWPVL International сега Amazon разполага с повече от 1000 обекта в САЩ.
Сега Amazon се опитва да намали разходите си, като съкращава някои излишъци. Компанията реагира отчасти на забавянето на растежа в няколко свои клонове, включително в звеното си в Северна Америка, което включва продажбите чрез електронна търговия. Преустройството на мрежата за доставки се превърна в приоритет след бързото разрастване по време на пандемията, казват ръководителите.
Amazon вижда връзка между скоростта на доставките и растежа на компанията.
„Когато предлагаме по-бързи скорости, клиентите са по-склонни да купят нещо", каза Удит Мейдън, вицепрезидент по транспорта на Amazon. „Те се връщат по-често, за да пазаруват при нас“.
С това раздвижване Amazon променя начина, по който работи от години. Компанията традиционно управляваше вътрешните си доставки по национален модел, като транспортираше желаните от клиентите продукти в цялата страна - дори това да струваше повече. През изминалата година Amazon създаде осем региона, които са предназначени да работят самостоятелно. Това означава, че Amazon не пренася продукти извън всеки регион, освен ако не се налага, казва Мейдън. Обикновено купуваните артикули сега все по-често се разполагат в цялата страна, за да бъдат по-близо до клиентите, каза той.
Тази организация може да повлияе на това, което потребителите виждат, когато търсят стоки на уебсайта на Amazon. Стоките, които вече са разположени в даден регион, може да се появят на по-високо място в резултатите, защото могат да стигнат по-бързо до клиентите, казва мениджърът.
Amazon съобщи, че около 76% от продуктите, които клиентите поръчват, вече са от обекти в техния регион, в сравнение с 62% преди година.
„Това не е нещо, което бихме могли лесно да направим през 2019 г., защото имахме много по-разредена мрежа", казва Мейдън. „Удвояването на площта наистина ни позволи да разполагаме с много повече съоръжения, които са по-близо разположени до клиентите“.
По думите му усилията започват да носят дивиденти. Компанията заяви, че е намалила с 15% разстоянието, което пратките изминават от центровете за изпълнение до клиентите, и с повече от 12% е намалила броя на „докосванията", или колко често се обработва даден пакет. Темпото, с което нарастват глобалните разходи за доставка на Amazon, започна да се забавя, като през първото тримесечие те се увеличиха с около 2% в сравнение с 14% ръст за същия период година по-рано.
Някои търговци, които продават продукти на уебсайта на компанията, казват, че въпреки фокуса на Amazon върху бързината, в някои случаи те изпитват забавяния, когато изпращат своите продукти в складовете на концерна. Освен преминаването към модела на регионализация през последните две години Amazon направи и други промени, които промениха броя на продуктите, които продавачите могат да съхраняват в обектите на търговеца на дребно, както и начина, по който те отчитат наличностите. Промените често оказват натиск върху продавачите да адаптират начина, по който взаимодействат с логистичните операции на Amazon.
За продавачите може да е трудно да определят точно причините за забавянето на попълването на наличностите. Джейсън Бойс, който помага на търговски марки да продават в Amazon чрез своята агенция Avenue7Media, заяви, че закъсненията продължават въпреки усилията на Amazon да ги ограничи. Приблизително 20 от неговите клиенти са имали повече от 600 поръчки през април, които са били забавени, което е необичайно висок брой, казва той.
Брандън Фурман, търговец в Amazon, който продава кухненски продукти, заяви, че е трябвало да разпредели наличностите в повече складове, тъй като Amazon е разширила инфраструктурата си. Неотдавна около 5 000 единици продукти са били блокирани в продължение на две седмици в склад на Amazon в Стоктън, Калифорния, въпреки че не е успял да установи причината.
„Имаше много промени в инвентара, така че може би нещо е счупено", казва Фурман.
Говорителка на Amazon заяви, че времето за обработка на пратките и складиране може да варира в зависимост от няколко фактора. Тя добави, че като цяло доставките са станали по-бързи.
Amazon също така се опитва да увеличи скоростта на доставките, като разширява складовете, които нарича „центрове за същия ден“. Amazon открива такива съоръжения в цялата страна и може да разшири дейността си до поне 150 „центъра за същия ден“ през следващите няколко години, изчислява MWPVL International. В тези обекти се съхраняват предимно стоки, които са много търсени за бърза доставка, като например тоалетни принадлежности и електроника.
Мейдън заяви, че през първото тримесечие почти 26 млн. клиенти са използвали услугата за доставка в същия ден, като броят им се е увеличил с 50% на годишна база.
Обновяването на системата за доставките е само част от започналия през миналата година стремеж на Amazon да рационализира бизнеса си. През 2022 г. корпорацията предприе значителна стратегия за намаляване на разходите. През последните месеци компанията съкрати около 27 000 служители и прекрати няколко проекта.
Главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски заяви в разговор с инвеститорите в края на април, че компанията е успяла да стабилизира дейността си и че е балансирала по-добре капацитета на складовете и търсенето на продукти.