Американският технологичен концерн Amazon.com Inc. отчете рязък ръст, тъй като се възстанови от застоя в продажбите след постендемичното забавяне, но бизнесът му с изчислителни облаци показа допълнителни признаци на охлаждане.
По-силните от очакваното резултати в рекламния и международния бизнес на компанията първоначално бяха посрещнати радушно от инвеститорите, пише The Wall Street Journal.
Но акциите поеха надолу в следборсовата търговия, тъй като в разговор с инвеститорите компанията разкри, че Amazon Web Services, или AWS, която отдавна е основен двигател на рентабилността на технологичната компания, е отбелязала ръст на приходите през април до около 11%, което е по-малко от увеличението от близо 16% през първото тримесечие.
Темпът на растеж на AWS от януари до март е най-ниското годишно увеличение, откакто компанията започна да отделя резултатите на звеното през 2015 г.
„Клиентите търсят начини да спестят пари", заяви главният изпълнителен директор Анди Джаси в разговор с инвеститорите. „Потребителите искат да им помогнем да намерят начини да харчат по-малко в този труден период и като се има предвид, че това е най-добре за клиентите в дългосрочен план, ние активно им помагаме да направят тези корекции“. Броят на служителите на Amazon намалява бавно. Графика: Bloomberg
Приходите на Amazon през първото тримесечие се увеличиха с 9% спрямо предходната година до 127,4 млрд. долара, надминавайки прогнозите на Wall Street. Печалбата на компанията за периода е 3,2 млрд. долара, което е с почти 50% повече от очакванията на анализаторите. Рекламният бизнес на компанията, който се разраства бързо, нарасна с 21%, надминавайки очакванията.
Акциите на компанията първоначално поскъпнаха с повече от 10% в следборсовата търговия в четвъртък, след което спаднаха след обявяването на данните за AWS.
„AWS наистина е най-важният двигател на акциите в момента, като се има предвид колко печеливша е тя и колко е нараснала в миналото", казва пред WSJ Андрю Липсман, анализатор от фирмата за пазарни проучвания Insider Intelligence. „Бъдещата стойност на Amazon е много свързана с това как се развива този бизнес“.
Amazon беше първата голяма технологична компания през тази седмица, която отбеляза негативна инвеститорска реакция, отразяваща степента, до която представянето на облачните услуги е от основно значение за настроенията на акционерите към компанията.
Резултатите от тази седмица за други по-големи играчи разкриват до каква степен се завръща ентусиазмът на инвеститорите към големите технологични компании, които изглежда оставят зад гърба си вялостта, която определяше голяма част от миналата година. Акциите на Microsoft Corp. поскъпнаха рязко, след като компанията отчете 7% ръст на продажбите за тримесечието от януари до март, което е над очакванията, но под дългогодишната тенденция на двуцифрен процентен ръст на компанията. Акциите на Meta Platforms Inc., майка на Facebook, се изстреляха с близо 14% в четвъртък, след като компанията за социални медии отчете първия си тримесечен ръст на приходите от близо година насам.
През последните месеци Amazon положи усилия да намали разходите и да се съсредоточи върху рентабилността. Компанията съобщи, че ще завърши съкращаването на около 9 000 служители до края на този месец, след като съкрати около 18 000 работници в по-ранен кръг от съкращения. Засегнатите звена включват звеното за изчисления в облака AWS, рекламата, стрийминг звеното Twitch и други области. Съкращенията в Amazon са насочени и към нерентабилни подразделения като бизнеса с устройства, а компанията вече е прекратила някои проекти.
През март тя разкри, че е спряла строителството на голям корпоративен проект за недвижими имоти близо до Вашингтон, известен като HQ2 (втората централа на концерна). В сряда компанията съобщи, че закрива подразделението си Halo, насочено към здравето, и прекратява производството на продукти, сред които е и фитнес тракерът ѝ.
От четвъртото тримесечие до първото тримесечие Amazon намали броя на служителите си в световен мащаб с 10% до около 1,46 млн. души.
В разговор с репортери в четвъртък главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски заяви, че международните и рекламните бизнеси на компанията са набрали скорост през периода. Освен съкращенията, Amazon е успяла да спести разходи чрез мрежата си за изпълнение на пратки, която по думите му се е стабилизирала след период на висок растеж, обусловен от по-голямото търсене по време на пандемията.
„Трудовият пазар е много по-предсказуем", каза Олсавски. „Чувстваме се по-добре по отношение на балансирането на капацитета и търсенето и на продукти“.
В неотдавнашно писмо до акционерите главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси призна, че компанията се е сблъскала с едно от най-трудните предизвикателства в последно време, но заяви, че ръководителите са фокусирани върху инвестирането в дългосрочни проекти и че остава оптимист за бъдещето.
В писмото си до акционерите Джаси заяви, че AWS е изправена пред „краткосрочни насрещни ветрове в момента" поради това, че компаниите харчат по-предпазливо за облачни услуги поради опасенията от икономическа рецесия.
Конкурентите на Amazon в областта на изчислителните облаци също отбелязаха забавяне на ръста на продажбите. Във вторник Microsoft отчете 27% ръст на бизнеса си с облачни услуги Azure, докато звеното за облачни услуги на Google на Alphabet Inc. отчете 28% ръст. И двете компании напоследък имат по-високи темпове на растеж в облачните изчисления от Amazon, но изостават от компанията по пазарен дял, тъй като Amazon все още държи около 34% от пазара на облачни услуги според Synergy Research Group.
Бавният растеж се е отразил и на услугите за електронна търговия на компанията. Продажбите на сегмента на онлайн магазините на Amazon, който включва продажби на продукти предимно на водещия сайт и цифрово медийно съдържание, намаляват. В четвъртък компанията съобщи, че продажбите на онлайн магазините ѝ са били приблизително еднакви за първото тримесечие в сравнение с предходната година. Анализаторите констатират, че пазарният дял на компанията в САЩ в областта на електронната търговия и ръстът на членството в премиум услугата ѝ Prime са спрели след години на висок растеж. Приходите на Amazon през първото тримесечие се увеличиха с 9% спрямо предходната година до 127,4 млрд. долара. Снимка: ЕРА/Бгнес
Amazon се опитва да раздвижи производството, като инвестира в неосновни бизнеси, каза Джаси. Сред тях са международният бизнес, разработката на чипове, рекламата, бизнесът с хранителни стоки, здравеопазването и сателитно-интернетният бизнес Project Kuiper.
Напоследък компанията рекламира усилията си в областта на генеративните модели на изкуствения интелект - технологията, която стои зад нашумелия ChatGPT. Amazon обяви наскоро нови предложения за изкуствен интелект, насочени към корпоративни клиенти.